I/F
디지털 금융 확산의 영향과 디지털 금융소외 원인 분석Analysis on the Effects of Financial Inclusion and Causes of Digital Financial Exclusion 악성댓글은 왜 작성하는가? 악성댓글에 대한 공감 편향, 관계성 욕구, 지루함의 관점에서Why Do People Write Malicious Comments? Exploring the Roles of Empathy Bias, Relatedness, and Boredom 소비자의 음식물 쓰레기 절감 영향 요인에 대한 연구: 이기적 동기와 이타적 동기를 중심으로A Study on the Factors Influencing Consumers’ Food Waste Reduction: Focusing on Self-Interested and Altruistic Motivations 수능 킬러문항 배제에 대한 감성분석: 교육 소비자로서의 학부모 댓글을 통한 정책 반응 평가Sentiment Analysis of the Exclusion of Killer Questions in the CSAT: Evaluating Policy Reactions through Parent Comments 중국 라이브커머스 이용자의 소비가치와 디지털 소비자역량이 구매만족도에 미치는 영향An Analysis of the Impact of Consumption Values and Digital Consumer Competence on Purchase Satisfaction Among Chinese Live Commerce Users K-modes 클러스터링을 활용한 고령소비자의 여가활동 유형과 유형별 특성Leisure Activity Typologies and Characteristics of Elderly Consumers: A K-Modes Clustering Approach 프레이밍과 재무스트레스에 따른 저축의향의 변화The Effect of Framing and Financial Stress on Saving Intentions Changes 소비자 행복은 무엇인가? : 소비자 행복의 정의와 범주에 대한 탐색What is Consumer Happiness? : Exploration of the Definition and Categories of Consumer Happiness 시니어소비자의 식생활 역량에 따른 식생활 만족도에 대한 연구 : 1인 가구를 중심으로A Study on the Dietary Satisfaction According to the Dietary competence of Senior Consumers : Focusing on Single-Person Households 은행업권의 금융소비자보호 시스템 비교 분석 - 주요 시중은행과 인터넷전문은행을 중심으로A Comparative Study of Financial Consumer Protection Systems in the Banking Sector - Focusing on Major Commercial Banks and Internet-only Banks 친환경 제품선택의 가치와 도덕적 허가 수준에 따른 친환경 행태의 차이Differences in Pro-Environmental Behavior According to the Selection Values of Environment-Friendly Products and the Moral Licensing Levels 고령 소비자의 식생활 유형별 식품소비 행태와 역량 분석A Study of Food Consumption Behavior and Competency by Dietary Types among Elderly Consumers 중국 소비자의 명품 소비성향 유형별 명품구매 관련 특성 분석Analysis of Characteristics Related to the Purchase of Luxury Goods by Type of Luxury Consumption Propensity of Chinese Consumers 저소득층 가계의 경제위기대응 및 경제복지 연구A Study on the Response to Economic Crisis and the Economic Well-being of Low-income Households 자산관리 앱의 기능이 재무관리 태도와 행동, 재무웰빙에 미치는 영향Impact of Financial Management App Features on Financial Management Attitudes, Behavior, and Financial Well-being 특별법 제정 이후 가습기살균제 피해구제 관련 쟁점 구조 분석 - LDA 토픽모델링을 활용하여Analyzing Consumer Damage Redress Caused by Humidifier Disinfectants Case 컨조인트 분석을 이용한 개인정보자기결정권의 실현 방안 연구 : 선택 설계의 활용을 중심으로Exploring the Right to Control Personal Information : A Conjoint Analysis with Emphasis on Choice Architecture Implementation 채식 동기와 수준에 따른 채식 소비자 유형별 식생활에 대한 탐색적 연구An Exploratory Study on the Diet of Vegetarian Consumers by Type of Vegetarian Motivation and Level 채식주의 관련 소비자 특성의 차이 및 식물성 대체육 섭취 의도에 영향을 미치는 요인Differences in Consumer Characteristics Relating to Vegetarianism and Factors Affecting Intentions to Consume Plant-Based Meat Alternatives 세대별 디지털 소비자사회화 작용인과 작용방식이 디지털 소비자역량에 미치는 영향How Digital Consumer Socialization Agents and Mechanisms Influence Digital Consumer Competency Focusing on Generation Comparison ESG 경영 지표에서의 소비자보호 기준 규범 연구A Study on Consumer Protection-Related Standards in ESG Evaluation and Indicators 고령소비자의 온라인․비대면 정보탐색 및 구매활용 현황과 관련 요인 : 연령 집단별 차이 비교에 대한 탐색적 연구An Exploratory Study on the Digital Consumption of the Elderly - Focusing on the Differences of Online Information Search and Purchase/Usage Behavior by Age Groups 온ㆍ오프라인 쇼핑채널 이용행동의 개인적ㆍ지역적 격차와 결정요인Analysis of Individual and Regional Divides and their Determinants of Shopping Channel Usage Behavior 소비자의 숙박공유 서비스 만족도 및 재이용의사 영향 요인 분석 : 공유경제 가치 인식 및 위험인지를 중심으로Analysis of Factors Influencing Consumers’ Satisfaction with Accommodation Sharing Service and Intention to Reuse : Focusing on Recognition of Value and Risk of Sharing Economy 머신러닝을 사용한 스마트워치 사용자의 고혈압 예측모델 : 국민건강영양조사 자료 활용Prediction Model of Hypertension for Smartwatch Users Using Machine Learning : Based on Korea National Health and Nutrition Examination Survey 인공지능 챗봇에 대한 이용자의 긍정적 그리고 부정적 인식에 관한 연구A Study on the Positive and Negative Perceptions of Users on Artificial Intelligence Chatbots 중국 대학생의 유행 추구 행동과 외국 제품 추구 행동에 관한 연구 : 자아존중감, 물질주의 및 화폐 태도의 영향을 중심으로A Study on the Fashion-seeking Behavior and Foreign Product-seeking Behavior of Chinese University Students : Focusing on the Influence of Self-esteem, Materialism, and Monetary Attitudes 소비자의 디지털 역량과 활용이 디지털 경제활동에 미치는 영향 : 스마트폰 사용을 중심으로The Effects of Consumer Digital Skills and Utilization on the Digital Economy: Focusing on Smartphone Use 성장기 가정 금융사회화가 성인기 개인연금 계좌관리에 미치는 영향 : 주관적 및 객관적 금융지식 매개효과를 중심으로Financial Socialization and Retirement Account Management Practice : Focusing on the Mediation Effects of Objective and Subjective Financial Knowledge 청소년의 금융사회화가 재무관리행동에 미치는 영향 - 금융 지식, 돈에 대한 태도 및 위험수용성향의 매개효과를 중심으로Financial Socialization in Adolescents and Its Impact on Financial Management Behavior - Focus on the Mediating Effects of Financial Knowledge, Money Attitude, and Risk Tolerance NFT(Non-Fungible Token)의 소비 가치가 구매 의도에 미치는 영향 : 지각된 위험과 세대의 조절효과를 중심으로The Effect of NFT Consumption Value on Purchase Intention : Focused on the Moderating Effect of Perceived Risk and Generation 사회적경제기업 상품 및 서비스 이용에 영향을 미치는 소비자의 지불의사 및 관련요인Consumer’s Willingness to Pay and its Related Factors for the Use of Goods and Services by Social Economy Enterprises 디지털 라이프스타일이 핀테크서비스 이용에 미치는 영향 : 인터넷전문은행, 모바일 지불결제, 모바일 송금을 중심으로Understanding Fintech Service Usage : The Role of Digital Lifestyles 라이브 커머스 특성이 몰입감과 지각된 유용성, 충동구매 성향에 미치는 영향 - 한국 거주 중국인을 중심으로The Effect of live Commerce Characteristics on Flow, Perceived Usefulness, and Impulse Purchase Propensity - Focusing on Chinese living in South Korea Examining the Effect of Older Adults’ AI Speaker Experience on Loneliness : The Mediating Effect of Self-efficacy and Life Satisfaction노년 소비자의 AI 스피커 경험이 외로움에 미치는 영향 : 자기효능감과 삶의 만족도의 매개효과 디지털 소비자사회화는 어떻게 이루어지는가? 세대 비교를 중심으로Generational Differences of Digital Consumer Socialization 한국 소비자의 ‘수리할 권리’를 위한 탐색적 연구 - 휴대전화 수리 경험 및 ‘수리할 권리’에 대한 소비자 인식을 중심으로Investigating the Consumer Experience and Perception of Right to Repair for Mobile Phones in Korea : An Exploratory Study 온라인플랫폼 상품검색ㆍ추천의 투명성 제고 방안 연구Enhancing Transparency in Product Search and Recommendation Services of Online Platforms 이러닝 소비자의 학습태도가 이러닝 품질 지각과 이러닝 만족 및 재이용 의도에 미치는 영향The Effects of E-learning Consumers’ Learning Attitudes on E-learning Quality Perception, Satisfaction, and Reuse Intention 광주ㆍ전남권 비건 소비운동 발전방안에 관한 탐색적 연구 : 양적-질적 혼합 연구방법의 적용A Study on Development Plans of Vegan Consumption Movement in Gwangju and Jeollanam-do : A Mixed Method Approach 직장인 여성의 의복추구혜택에 따른 소비자유형과 지속가능성 의류 구매의도의 영향요인Consumer Types According to Clothing Pursuit Benefits of Working Women and Factors Influencing Their Intention to Purchase Sustainable Clothing 자동차 정비 기술자의 이직의도에 관한 연구A Study on the Turnover Intention of Automobile Repair Technicians 노인독거가구의 삶의 질 연구A Study on the Quality of Life of Single Elderly Households 소비자정책 성과평가체계(안)의 개발 및 운영 방안 연구A study on Developing Evaluation System and Indicators for Consumer Policy Performance of Korea 쓰레기 분리수거 의도에 영향을 미치는 단순존재효과, 친환경 태도, 그리고 자의식의 역할The Role of Mere Presence Effect, Eco-friendly Attitude, and Self-consciousness to Promote Eco-friendly Behavior 예비 고령자와 고령자의 디지털소비 및 소비생활만족 수준에 관한 탐색적 연구 - 지역별 차이를 중심으로An Exploratory Study on the Digital Consumption and Consumption Life Satisfaction of the Pre-Elderly and Elderly: - Focusing on Differences in Region System and Method for Electronic Chat Production 은행 지점망 축소의 영향과 금융소외 발생 원인에 관한 실증연구An Empirical Study on the Effect of the Reduction of Bank Branch Networks and the Causes of Financial Exclusion 지속가능소비의 영향요인에 관한 연구 : 지각된 소비자효과의 매개효과와 마음챙김의 조절효과A Study on the Factors Influencing Sustainable Consumption : The Mediating Effect of Perceived Consumer Effectiveness and the Moderating Effect of Mindfulness 가계의 경제적 요인과 생애주기 측면에서의 공공임대주택 입주자 주거독립 영향요인 연구Factors Related to Residential Independence in the Public Rental Housing : Focused on the Income and Expenses in Households