슈퍼블루문 기사 내용분석을 통한 과학 커뮤니케이션의 중요성 및 개선방향 연구A Study on the Importance and Improvement Direction of Science Communication by Analyzing Articles of the Super Blue Moon
지구과학교육을 위한 “활동적 고유한 가치” 제안 : Eratosthenes 지구 크기 측정을 중심으로Suggesting “Activity Inherent Value” for Earth Science Education: Estimating the Size of the Earth by Eratosthenes
데이터 시각화 역량 관점에서 2022 개정 수학/과학 교육과정의 성취기준 분석Analyzing the Performance Expectations of the 2022 Revised Mathematics and Science Curriculum from a Data Visualization Competency Perspective
지구과학 데이터 활용 프로젝트 학습이 중학생의 지식정보 처리 역량 및 의사소통과 협업 역량에 미치는 영향The Effect of Project Based Learning Using Earth Science Data on Middle School Students' Knowledge-information Processing Competency, Communication and Collaboration Competency
기상 데이터 분석 과정에서 나타나는 오류의 유형과 맥락 탐색Exploration of Types and Context of Errors in the Weather Data Analysis Process
초등학교 6학년을 위한 디지털 활용 천문우주 STEAM 프로그램의 효과 분석Effectiveness Analysis of a STEAM Program Utilizing Digital Astronomy and Space Resources for 6th Graders in Elementary School
초등 예비교사가 평가 문항 제작 시 주목하는 것은 무엇인가? : 날씨와 우리 생활 단원을 중심으로What Pre-service Elementary School Teachers Focus on When Developing Assessment Items : Focusing on the Unit ‘Weather and Our Lives’
대한지구과학교육학회 회칙 외
테크놀로지 활용 과학 수업에서 분산인지 이론 기반 수업 전략의 개발 및 타당화Development and Validation of Distributed Cognition Theory Based Instructional Strategy in Science Class Using Technology
대륙이동설을 통해 살펴본 새로운 과학이론의 제안전략과 확립과정Proposal Strategy and Establishment Process of a New Scientific Theory Examined through the Theory of Continental Drift
천문 교구를 활용한 HTE-STEAM 별자리 교육 프로그램 개발 연구 : 시공간 개념을 통한 미래 사회 핵심역량 함양을 중심으로Development of HTE-STEAM Constellation Education Program Using Astronomical Teaching Aid : Focused on Cultivating Core Competencies for Future Society through the Concept of Space and Time
변혁적 역량 함양을 위한 2022 개정 고등학교 과학과 지구과학 교육과정 개발 성과 탐색Exploring Development Achievement of the 2022 Revised High School Earth Science Curriculum to Cultivate Transformative Competency
대학생들의 과학교육 강의시간에 나타난 외계행성에 대한 인식 변화 연구Study on the Changes in College Students’ Perception of Exoplanets during Science Education Lectures
기후 행동이 참여자에게 미치는 영향과 고등학교에서 기후 행동 교육이 어려운 이유Impact of Climate Action on Participants and Why Climate Action Education is Difficult in High Schools
대한지구과학교육학회 회칙 외
초등예비교사들의 지질답사를 통한 지층과 암석 개념습득 및 인식변화에 대한 연구A Study on the Effect of Elementary Pre-service Teachers on Conceptual Acquisition and Perception Change of Strata and Rocks after Geological Exploration
초등 예비교사의 천문 개념에 대한 오개념 분포 분석Analysis of Misconceptions about Astronomy Concepts by Pre-service Elementary School Teachers
초등예비교사의 계절변화 단원에 대한 수업곤란도 연구The Study on the Class Difficulty of Elementary Pre-service Teachers’ Seasonal Change Unit
중학생의 자기조절학습 전략, 과학에 대한 태도, 과학적 자기효능감과 과학 핵심역량의 구조적 관계 분석An Analysis of Structural Relationship among the Self-Regulated Learning Strategy, Attitude toward Science, Scientific Self-Efficacy, and Science Core Competency in Middle School Students
TMSI모형을 적용한 메이커교육 프로그램 과학수업이 초등학생의 과학 학업성취도 및 과학 관련 태도에 미치는 영향The Effects of the Maker Education Program Science Class Applying the TMSI Model on Elementary School Students’ Academic Achievement in Science and Scientce-Related Attitudes
통합과학 프로그램 개발과정이 예비교사의 학습동기 및 집단지성에 미치는 영향 : 가치관과 소프트웨어 접목을 중심으로The Impact of the Development Process of an Integrated Science Program on Pre-service Teachers Learning Motivation and Group Intelligence : A Focus on Values and Integration with Software
대한지구과학교육학회 회칙 외
초등 과학 교과서의 교육과정 시기별 탐구 성향 비교 분석 : Romey 분석법을 이용한 선행 연구 결과 비교를 중심으로The Analysis on Inquiry Tendency of Elementary Science Textbooks by Curriculum Period : Focusing on the Comparison of Results of Previous Studies Using Romey’s Method
연구학교 보고서에 나타난 중학교 과학과 과정중심평가의 특징Characteristics of Process-Focused Assessment in Science Classes from the Research Middle School Reports
지도교사의 목소리를 통한 학교 밖 과학 탐구 활동으로서 전국과학전람회의 현주소Present State of National Science Contest as a Informal Scientific Education through the Voices of Teachers
지역자원을 활용한 과학교과 연계 진로교육 프로그램 개발 연구A Study on the Development of Career Education Program for Science Subjects Using Local Resources
EBS 프로그램을 활용한 환경수업이 초등학생의 환경감수성 및 환경책임행동에 미치는 영향The Effects of Environmental Class Using EBS Program on Environmental Sensitivity and Environmental Responsible Behavior of Elementary School Students
Gagne의 DMGT 모형을 통한 장영실의 영재성 발현 기제 연구A Study of the Giftedness Expression Mechanism of Young-sil Jang through Gagne’s DMGT Model
3차원 데이터 활용 웹기반 STEAM 프로그램의 효과 : 지구과학I의 ‘지질 단원’을 중심으로Effects of Web-based STEAM Program Using 3D Data : Focused on the Geology Units in Earth Science I Textbook
탄소중립에 관한 중등 과학 예비교사들의 개념 이해 연구 : 시선추적시스템을 중심으로A Study of Pre-Service Secondary Science Teacher’s Conceptual Understanding on Carbon Neutral : Focused on Eye Tracking System
성공적인 과학 수업 구성 요소에 대한 예비교사들의 인식Pre-service Teachers’ Perceptions of Successful Science Classes’ Components
초등학교 과학과 검정 교과용 도서에 제시된 창의·융합 활동의 STEAM 요소 분석(Ⅱ) : 5~6학년군을 중심으로Analysis of STEAM Elements of Creative and Convergent Activities Presented in Elementary School Science Authorized Textbooks(Ⅱ) : Focusing on the 5th and 6th Grade Group
초등학생의 계절별 별자리 학습에서 SBF 질문이 개념성취와 시선이동에 미치는 영향The Effect of SBF Question on Conceptual Achievement and Eye Movement in Seasonal Constellation Learning of Elementary School Students
대한지구과학교육학회 회칙 외
예비 지구과학 교사의 지질공원 및 교육적 활용에 대한 인식Earth Science Pre-Service Teacher’s Perceptions and Educational Utilization of Geoparks
과학적 대칭성에 대한 이론적 고찰 및 과학교육에의 함의Theoretical Study of Scientific Symmetry and Its Implications for Science Education
초등 예비교사의 과학 일기에 나타난 과학의 본성에 대한 인식 변화 유형 분석Analysis of Changes in the Views on Nature of Science (NOS) Appeared in Pre-Service Elementary School Teachers' Science Journals
메타버스를 활용한 초등학생 대상 온라인 기반 학습형 STEAM 프로그램 개발Developing an Online-based Learning STEAM Program for Elementary School Students using Metaverse
교수적 추론 도구로서 논증구조를 활용한 과학과 예비교사들의 가족유사성 PCK 특성 탐색Exploring Preservice Teachers' Science PCK and the Role of Argumentation Structure as a Pedagogical Reasoning Tool
파인만의 ‘과학 강의’를 통해 예비교사가 받아들이게 된 과학에 대한 인식론적 신념 탐색Exploring the Scientific Epistemological Beliefs That Pre-service Teachers Accepted through Feynman’s ‘Science Lectures’
지역사회 기반 초등학생용 기후변화교육 프로그램 분석틀 개발Development of an Analysis Framework for Climate Change Education Programs for Elementary School Students Based on Communities
과학교육과 연계한 위험사회 교육프로그램 개발Development of Risk Society Education Program (RSEP) in Connection with Science Education
코로나19 시기에 지방 소규모 과학관의 조직 및 운영 현황 분석An Analysis of Organizational System and Management on Small Sized Local Science Museum during the COVID-19 Situation
초등예비교사들의 천문영역 교수방법에 대한 인식 조사 연구A Study on Perception Survey of Elementary Preservice Teachers on Teaching Methods in Astronomy
환경소양 요인별 수준에 따른 환경행동 실천 경험의 차이Differences in Environmental Behavior Practice Experience according to the Level of Environmental Literacy Factors
대한지구과학교육학회 회칙 외
생활과학교실 강사의 프로그램 개발과 수업 운영에서 겪는 어려움 및 연수에 대한 요구 분석Analysis of the Difficulties in the Development of Programs and Class Management in the Hands-on Science Class and Demands for Training of Instructors
초등예비교사의 과학과 교수·학습 과정안 작성에 대한 인식Awareness of Pre-Service Elementary Teachers’ on Science Teaching-Learning Lesson Plan
PBL을 적용한 환경글쓰기 수업이 초등학생들의 기후소양 및 환경감수성에 미치는 효과The Effect of PBL-applied Environmental Writing Class on Climate Literacy and Environmental Sensitivity of Elementary School Students
과학교육을 위한 과학이론의 철학적 위치The Philosophical Status of Scientific Theories for Science Education