I/F
초등예비교사들의 지질답사를 통한 지층과 암석 개념습득 및 인식변화에 대한 연구A Study on the Effect of Elementary Pre-service Teachers on Conceptual Acquisition and Perception Change of Strata and Rocks after Geological Exploration 초등 예비교사의 천문 개념에 대한 오개념 분포 분석Analysis of Misconceptions about Astronomy Concepts by Pre-service Elementary School Teachers 초등예비교사의 계절변화 단원에 대한 수업곤란도 연구The Study on the Class Difficulty of Elementary Pre-service Teachers’ Seasonal Change Unit 중학생의 자기조절학습 전략, 과학에 대한 태도, 과학적 자기효능감과 과학 핵심역량의 구조적 관계 분석An Analysis of Structural Relationship among the Self-Regulated Learning Strategy, Attitude toward Science, Scientific Self-Efficacy, and Science Core Competency in Middle School Students TMSI모형을 적용한 메이커교육 프로그램 과학수업이 초등학생의 과학 학업성취도 및 과학 관련 태도에 미치는 영향The Effects of the Maker Education Program Science Class Applying the TMSI Model on Elementary School Students’ Academic Achievement in Science and Scientce-Related Attitudes 통합과학 프로그램 개발과정이 예비교사의 학습동기 및 집단지성에 미치는 영향 : 가치관과 소프트웨어 접목을 중심으로The Impact of the Development Process of an Integrated Science Program on Pre-service Teachers Learning Motivation and Group Intelligence : A Focus on Values and Integration with Software 대한지구과학교육학회 회칙 외 초등 과학 교과서의 교육과정 시기별 탐구 성향 비교 분석 : Romey 분석법을 이용한 선행 연구 결과 비교를 중심으로The Analysis on Inquiry Tendency of Elementary Science Textbooks by Curriculum Period : Focusing on the Comparison of Results of Previous Studies Using Romey’s Method 연구학교 보고서에 나타난 중학교 과학과 과정중심평가의 특징Characteristics of Process-Focused Assessment in Science Classes from the Research Middle School Reports 지도교사의 목소리를 통한 학교 밖 과학 탐구 활동으로서 전국과학전람회의 현주소Present State of National Science Contest as a Informal Scientific Education through the Voices of Teachers 지역자원을 활용한 과학교과 연계 진로교육 프로그램 개발 연구A Study on the Development of Career Education Program for Science Subjects Using Local Resources EBS 프로그램을 활용한 환경수업이 초등학생의 환경감수성 및 환경책임행동에 미치는 영향The Effects of Environmental Class Using EBS Program on Environmental Sensitivity and Environmental Responsible Behavior of Elementary School Students Gagne의 DMGT 모형을 통한 장영실의 영재성 발현 기제 연구A Study of the Giftedness Expression Mechanism of Young-sil Jang through Gagne’s DMGT Model 3차원 데이터 활용 웹기반 STEAM 프로그램의 효과 : 지구과학I의 ‘지질 단원’을 중심으로Effects of Web-based STEAM Program Using 3D Data : Focused on the Geology Units in Earth Science I Textbook 탄소중립에 관한 중등 과학 예비교사들의 개념 이해 연구 : 시선추적시스템을 중심으로A Study of Pre-Service Secondary Science Teacher’s Conceptual Understanding on Carbon Neutral : Focused on Eye Tracking System 성공적인 과학 수업 구성 요소에 대한 예비교사들의 인식Pre-service Teachers’ Perceptions of Successful Science Classes’ Components 초등학교 과학과 검정 교과용 도서에 제시된 창의·융합 활동의 STEAM 요소 분석(Ⅱ) : 5~6학년군을 중심으로Analysis of STEAM Elements of Creative and Convergent Activities Presented in Elementary School Science Authorized Textbooks(Ⅱ) : Focusing on the 5th and 6th Grade Group 초등학생의 계절별 별자리 학습에서 SBF 질문이 개념성취와 시선이동에 미치는 영향The Effect of SBF Question on Conceptual Achievement and Eye Movement in Seasonal Constellation Learning of Elementary School Students 대한지구과학교육학회 회칙 외 예비 지구과학 교사의 지질공원 및 교육적 활용에 대한 인식Earth Science Pre-Service Teacher’s Perceptions and Educational Utilization of Geoparks 과학적 대칭성에 대한 이론적 고찰 및 과학교육에의 함의Theoretical Study of Scientific Symmetry and Its Implications for Science Education 초등 예비교사의 과학 일기에 나타난 과학의 본성에 대한 인식 변화 유형 분석Analysis of Changes in the Views on Nature of Science (NOS) Appeared in Pre-Service Elementary School Teachers' Science Journals 메타버스를 활용한 초등학생 대상 온라인 기반 학습형 STEAM 프로그램 개발Developing an Online-based Learning STEAM Program for Elementary School Students using Metaverse 교수적 추론 도구로서 논증구조를 활용한 과학과 예비교사들의 가족유사성 PCK 특성 탐색Exploring Preservice Teachers' Science PCK and the Role of Argumentation Structure as a Pedagogical Reasoning Tool 파인만의 ‘과학 강의’를 통해 예비교사가 받아들이게 된 과학에 대한 인식론적 신념 탐색Exploring the Scientific Epistemological Beliefs That Pre-service Teachers Accepted through Feynman’s ‘Science Lectures’ 지역사회 기반 초등학생용 기후변화교육 프로그램 분석틀 개발Development of an Analysis Framework for Climate Change Education Programs for Elementary School Students Based on Communities 과학교육과 연계한 위험사회 교육프로그램 개발Development of Risk Society Education Program (RSEP) in Connection with Science Education 코로나19 시기에 지방 소규모 과학관의 조직 및 운영 현황 분석An Analysis of Organizational System and Management on Small Sized Local Science Museum during the COVID-19 Situation 초등예비교사들의 천문영역 교수방법에 대한 인식 조사 연구A Study on Perception Survey of Elementary Preservice Teachers on Teaching Methods in Astronomy 환경소양 요인별 수준에 따른 환경행동 실천 경험의 차이Differences in Environmental Behavior Practice Experience according to the Level of Environmental Literacy Factors 대한지구과학교육학회 회칙 외 생활과학교실 강사의 프로그램 개발과 수업 운영에서 겪는 어려움 및 연수에 대한 요구 분석Analysis of the Difficulties in the Development of Programs and Class Management in the Hands-on Science Class and Demands for Training of Instructors 초등예비교사의 과학과 교수·학습 과정안 작성에 대한 인식Awareness of Pre-Service Elementary Teachers’ on Science Teaching-Learning Lesson Plan PBL을 적용한 환경글쓰기 수업이 초등학생들의 기후소양 및 환경감수성에 미치는 효과The Effect of PBL-applied Environmental Writing Class on Climate Literacy and Environmental Sensitivity of Elementary School Students 과학교육을 위한 과학이론의 철학적 위치The Philosophical Status of Scientific Theories for Science Education 과학대중화를 위한 과학관 해설사 역량 탐색 : 국내·외 과학관 해설사 교육과정을 중심으로Exploring Science Communicators’ Competencies for Public Understanding of Science (PUS) : Focusing on National and International Science Communicators’ Curriculums 예비과학교사들의 지속가능발전교육 전문성 향상을 위한 교육실행 분석 : 지속가능한 행복과 복잡성 이론 접목을 중심으로An Analysis of Education Implementation for the Improvement of Education for Sustainable Development (ESD) of Pre-service Science Teachers : Focusing on the Integration of Sustainable Happiness and Complexity Theory 대한지구과학교육학회 회칙 외 초등학교 원격 과학수업이 과학 학업성취도 및 창의적 인성에 미치는 효과The Effect of Elementary School Distance Science Classes on Science Academic Achievement and Creative Personality 초등학생의 실험매뉴얼 처리에서 나타나는 휴리스틱Heuristic Appearing in Experimental Manual Processing of Elementary School Students 아리스토텔레스의 정적인 세계와 전통적인 교육Aristotle's Static World and Traditional Education 가상 야외지질답사 모듈 개발에 참여한 초등학생들의 학습 효과 탐색Exploring Learning Effects of Elementary School Students Engaging in the Development of Geological Virtual Field Trips 초등 3~4학년군 국정 및 검정 과학 교사용지도서의 과학적 태도 분석 : ‘지구와 우주’ 영역을 중심으로The Analysis of Scientific Attitude in the Government-designated and Authorized Teacher’s Guides of Elementary School Science for the 3rd~4th Grades 초등 5~6학년 과학 교과서에 제시된 탐구 활동 유형 분석 및 탐구 활동 지도의 어려움 탐색Analyzing Inquiry Activities and Exploring the Difficulties of Teaching Inquiry Activities Presented in Science Textbooks for Grades 5-6 초등학교 과학과 검정 교과용 도서에 제시된 창의·융합 활동의 STEAM 요소 분석: 3~4학년군을 중심으로Analysis of STEAM Elements of Creative and Convergent Activities Presented in Elementary School Science Authorized Textbooks : Focusing on the 3rd and 4th Grade Group 가족유사성 접근을 통한 과학 PCK 변화 탐색Exploring Changes in Science PCK Characteristics through a Family Resemblance Approach 계절변화 원인에 대한 초등예비교사들의 대안개념 연구A Study on Alternative Concepts of Pre-Elementary Teachers on the Causes of Seasonal Changes 초등과학영재 학생들의 천문분야 수업이 공간지각능력 및 과제집착력에 미치는 효과The Effect of Astronomical Field on Elementary Science Gifted Students on Spatial Perception Ability and Task Commitment 초등학교 교사의 과학과 온라인 수업 경험에 대한 내러티브 탐구A Narrative Inquiry of Elementary School Science and Online Class Experiences 창의공학적 문제해결성향에 기여한 과학-공학 융합수업의 특성Characteristics of Science-Engineering Integrated Lessons Contributed to the Improvement of Creative Engineering Problems Solving Propensity