I/F
예비 지구과학 교사의 과학 데이터 윤리 수업 사례 탐색Exploring Pre-service Earth Science Teachers’ Practices in Science Data Ethics Lessons 선행조직자를 이용한 연역적 탐구 기반 단원 설계가 계절 변화 개념 이해에 미치는 효과The Effects of Deductive Inquiry-Based Unit Design Incorporating an Advance Organizer on Students’ Understanding of the Concept of Seasonal Changes 2024년도 영재교육 기본계획에 대한 분석 및 초등과학 영재 담당 교사의 인식 및 요구 : C교육청을 중심으로Analysis of the 2024 Basic Plan for Gifted Education and Teachers’ Perceptions: A Case of C Office of Education 초등과학영재의 창의적 산출물 특징 분석: 자유탐구 보고서를 중심으로 한 횡단적 및 종단적 연구Analyzing the Characteristics of Creative Scientific Outputs in Elementary Gifted Students: A Cross-sectional and Longitudinal Study Based on Free Inquiry Reports AIDT 활용 역량에 대한 초등 예비 교사의 인식과 요구 사항 분석An Analysis of Primary Pre-service Teachers’ Awareness and Needs for AIDT Utilization Competency 계절변화 원인에 대한 초등학생의 개념 연구A Study of Elementary Students’ Concepts on the Causes of Seasonal Changes 생태환경 보드게임 설계 수업에서 학생 질문 분석: 일반 학생과 과학영재 학생의 비교 연구Student Questioning in an Ecological Board Game Design Lesson: A Comparative Study of General and Science Gifted Students 2022 개정 과학과 교육과정 ‘지구의 운동’ 단원에서 3차원적 성취기준 분석 방법을 적용한 사례 연구A Case Study of Applying the Three-Dimensional Achievement Standards Analysis Method to the ‘Earth's Motion’ Unit of the 2022 Revised Science Curriculum 과학 수업 실연을 통한 초등 예비교사의 과학 수업 관점 변화 탐색Exploring Changes in Elementary Pre-service Teachers’ Perspectives on Science Class through Simulated Teaching Practice 키워드 네트워크 분석을 활용한 과학과 생태전환교육 관련 연구 동향 분석Analysis of Research Trends in Science and Ecological Transition Education Using Keyword Network Analysis AI ・ 디지털 기반 교육혁신을 위한 학교 구성원 역량 요인 분석: 과학 내용체계를 중심으로Analyzing Competency Factors of School Members for AI- and Digital-Based Educational Innovation: Focusing on the Content System of Science 대한지구과학교육학회 회칙 외 교육 현장에서 LLM 기반 AI 에이전트의 활용 가능성 : 과학 글쓰기 평가를 중심으로Exploring the Potential of LLM-based AI Agents in Educational Settings : A Focus on Scientific Writing Assessment 중등 예비교사의 수업 성찰에서 드러난 교수내용지식(PCK) 탐색Exploring the Pedagogical Content Knowledge (PCK) Revealed in Secondary Pre-service Teachers’ Lesson Reflections 토의·토론 기반 기후변화 교육이 초등학생의 기후 소양 및 비판적 사고력에 미치는 효과The Effect of Discussion-Based Climate Change Education on Climate Literacy and Critical Thinking Skill of Elementary School Students 초등학교 1-2학년 담임 교사가 이야기하는 과학 관련 활동에 대한 인식과 지도 실태Perceptions and Teaching Practices of Science-related Activities as Discussed by 1st and 2nd Grade Elementary School Homeroom Teachers AI 생태 전환 교육이 초등학생의 기후변화에 대한 인식·지식·태도와 환경 소양에 미치는 영향The Impact of AI Ecological Transformation Education Based on Discussion and Debate on Elementary School Students’ Awareness, Knowledge, Attitudes toward Climate Change, and Environmental Literacy 프로젝트 기반 생태환경교육이 환경소양 및 생태감수성에 미치는 효과Effect of Project-Based Ecological Environmental Education on Environmental Literacy and Ecological Sensitivity 과학 관련 프로젝트 기반 학습 결과 평가에서 보이는 초등 예비교사들의 과학탐구 관점 분석Analysis of Elementary Preservice Teachers’ Perspectives on Scientific Inquiry as Reflected in Their Evaluation of Science-related Project-Based Learning Outcomes 수업 멘토링을 통한 예비과학교사의 수업역량 변화 : RTOP 분석을 중심으로Changes in Pre-service Science Teachers’ Instructional Competence through Lesson Mentoring : Focusing on RTOP-Based Analysis 디지털 실험 수업과 실물 실험 수업에 대한 초등 예비교사들의 인식 비교Comparing Pre-service Elementary Teachers’ Perceptions of Digital and Hands-on Science Experiment Lessons 화산체 형성 과정에서 나타난 예비교사들의 지질학적 시간 개념Preservice Teachers’ Conceptions of Geological Time in the Context of Volcanic Landform Formation 대한지구과학교육학회 회칙 외 과학 교육에서 인공지능의 활용 방안 제안 : 과학 탐구 활동을 중심으로Proposing the Application of AI in Science Education : Focusing on Scientific Inquiry Activities 2022 개정 교육과정에서 깊이 있는 학습을 위한 3차원적 성취기준 분석 방법의 제안 : 기후변화 단원을 중심으로A Proposal for a Three-Dimensional Achievement Standards Analysis Method for In-Depth Learning in the 2022 Revised Curriculum : Focusing on the Climate Change Unit 환경보전을 위한 보드게임 제작 수업이 초등학생들의 과학 학습 동기 및 환경소양에 미치는 효과The Effect of Board Game Production for Environmental Conservation on Elementary School Students’ Science Learning Motivation and Environmental Literacy 초등 예비교사는 기후변화를 어떻게 설명하고 있나? : 기후변화 표현 모델에 대한 질적 접근How Do Pre-service Elementary Teachers Explain Climate Change? : A Qualitative Approach to Expressed Model of Climate Change 초등과학 검정교과서에서 “계절의 변화” 개념의 비교 분석A Comparative Analysis of the Concept of “Seasonal Change” in Authorized Elementary Science Textbooks 증강현실을 활용한 STEAM 프로그램 개발 및 적용 : 고등학교 ‘과학탐구실험’사례를 중심으로Development and Implementation of an AR-Based STEAM Program : Focused on ‘Science Inquiry Experiment’ of High School 인공지능 기반의 과학학습 모듈 개발 및 효과성 연구 : 가상현실 수업 적용 사례를 중심으로The Effectiveness of Science Learning Module Based on AI : Focusing on Lesson Application of Virtual Reality 예비 중등 지구과학 교사의 야외 지질 답사 경험에 대한 질적 사례연구 : ‘생소한 경험 공간(Novelty Space)’을 중심으로A Qualitative Case Study on the Geological Field Trip of Prospective Secondary Earth Science Teachers : Focusing on the ‘Novelty Space’ 대한지구과학교육학회 회칙 외 논증 과정을 강조한 탐구 수업이 과학적 의사소통 능력에 미치는 효과The Effects of Inquiry Lessons Emphasizing the Argumentation Process on Scientific Communication Skills ‘계절의 변화 원인’ 단원 지도에 대한 초등예비교사들의 인식분석Analysis of Elementary Pre-Service Teachers’ Perceptions of ‘Causes of Seasonal Change’ Unit Instruction 미래형 교육과정에서 실효성 향상을 위한 암석교육방안 제안Proposals for Improving the Effectiveness of Rock Education in Future Curriculum 연구회 참여 교사가 행위주체성을 성취하는 과정은 어떠한가 : 근거이론적 접근 가상현실(Virtual Reality) 기반 부산 국가지질공원 야외지질학습 프로그램 개발 : 가상학습환경 맥락을 중심으로Development of a Virtual Reality-Based Outdoor Geological Learning Program for Busan National Geopark : A Focus on Virtual Learning Environments 초등 예비 교사의 달의 운동 및 위상 변화에 대한 이해도A Study on the Understanding of Elementary Pre-service Teachers’ the Movement and Phases of the Moon 전국과학전람회 수상작에서 나타나는 과학 탐구 활동의 이해Understanding Scientific Inquiry Activities in National Science Contest Award-winning Works 야외 지질 학습에서 디지털 기기를 활용한 초등예비교사의 인식 탐색Exploring the Perceptions of Elementary Pre-service Teachers Using Digital Devices of Learning in Geological Field Trip 텍스트 마이닝을 활용한 2022 개정 초등 과학과 교육과정 분석Analysis of the 2022 Revised Elementary Science Curriculum Using Text Mining 초등과학 영재들의 환경문제 인식에 따른 환경소양의 차이 : 낙관론과 비관론을 중심으로Differences in Environmental Literacy according to Environmental Problem Awareness of Elementary Science Gifted Students : Focusing on Optimism and Pessimism 업사이클링 환경동아리 활동이 학생의 환경친화적 태도 및 창의적 인성에 미치는 효과The Effect of Upcycling Environmental Club Activities on Students’ Environmentally Friendly Attitude and Creative Personality 대한지구과학교육학회 회칙 외 슈퍼블루문 기사 내용분석을 통한 과학 커뮤니케이션의 중요성 및 개선방향 연구A Study on the Importance and Improvement Direction of Science Communication by Analyzing Articles of the Super Blue Moon 지구과학교육을 위한 “활동적 고유한 가치” 제안 : Eratosthenes 지구 크기 측정을 중심으로Suggesting “Activity Inherent Value” for Earth Science Education: Estimating the Size of the Earth by Eratosthenes 데이터 시각화 역량 관점에서 2022 개정 수학/과학 교육과정의 성취기준 분석Analyzing the Performance Expectations of the 2022 Revised Mathematics and Science Curriculum from a Data Visualization Competency Perspective 지구과학 데이터 활용 프로젝트 학습이 중학생의 지식정보 처리 역량 및 의사소통과 협업 역량에 미치는 영향The Effect of Project Based Learning Using Earth Science Data on Middle School Students' Knowledge-information Processing Competency, Communication and Collaboration Competency 기상 데이터 분석 과정에서 나타나는 오류의 유형과 맥락 탐색Exploration of Types and Context of Errors in the Weather Data Analysis Process 초등학교 6학년을 위한 디지털 활용 천문우주 STEAM 프로그램의 효과 분석Effectiveness Analysis of a STEAM Program Utilizing Digital Astronomy and Space Resources for 6th Graders in Elementary School