협력학습 지원 도구의 효과: 고등학생의 협력적 조절 및 협력학습 성과를 중심으로The Effects of Collaborative Learning Support Tools: Focusing on High School Students’ Co-Regulation and Learning Outcomes 디지털 도구 활용 독서토론 모형 개발 연구A Study on the Development of Reading Discussion Model Using Digital Tools 학습자가 인식하는 실재감에 대한 구조방정식 기반 국내문헌 메타분석Structural equation-based meta-analysis of domestic literature on learners’ perceived presence Vygotsky 이론에 기반한 이중자극 제시 유무와 중립성 수준이 ‘과학적 개념’을 활용한 자발적 고등사고와 과제성취도에 미치는 효과Effects of the level of neutrality of the second stimulus in double stimulation based on Vygotsky’s theory on fostering of volitional high-order thinking and task achievement 게임 기반 학습에서의 자기 조절 학습 행동 분석: 순서화된 네트워크 분석(Ordered Network Analysis)의 활용Analysis of Self-Regulated Learning Behaviors in Game-Based Learning Using Ordered Network Analysis SNA 대시보드에 대한 학습자 사용 행동과 인식 탐색: 상호작용성(Interactivity)과 데이터 시각화 리터러시Exploring Learner Behaviors and Perceptions on an SNA Dashboard: Interactivity and Data Visualization Literacy 초·중등학교의 교육용 메타버스 구축 및 운영을 위한 프레임워크 개발Developing a Comprehensive Framework for Constructing and Operating Edu-Metaverse in K-12 Education 정보교사의 증강현실(Augmented Reality) 수용에 관한 선행요인 탐색: 기술준비도와 기술-교수내용 지식, 학교 지원, 지각된 유용성, 지각된 용이성을 중심으로Exploring the Antecedents of Computer Teachers’ Acceptance of Augmented Reality: Towards an Examination of the Relations of Technical Pedagogical Content Knowledge, School Support, Perceived Usefulness, and Perceived Ease of Use 비선호 농어촌 학교에서 중등 교사의 테크놀로지 활용에 관한 사례연구A Case Study on the Technology Use of Secondary Teachers in Non-preferred Rural Schools 초등교육에서 인공지능 활용에 대한 체계적 문헌고찰A Systematic Literature Review of the use of AIED in Primary Education 비디오 포트폴리오를 활용한 대학교수의 교수역량 수행평가 도구 개발 연구Development of a Performance Evaluation Tool for University Professors’ Teaching Competency Using Video Portfolios 대학 온라인 수업을 위한 교수자 역량 모형 개발 연구Development of College Instructor’s Competency Model for Online Class in Higher Education 인공지능 융합교육 필요성과 활성화 방안에 관한 질적 연구: 인공지능 교육 업무 담당 교육전문직의 인식을 중심으로A Qualitative Research on the Necessity and Activation Methods of AI Convergence Education: Focusing on the Perceptions of Educational Supervisors in charge of AI Education 생성형 인공지능 챗봇을 활용한 수학과 인공지능 융합 수업 모형 개발Development of a math-AI convergence instructional model using a generative AI chatbot 테크놀러지 통합 관점에서의 ‘ChatGPT를 활용한 논리적 글쓰기’ 교과목 개발 연구A developmental study of ‘Logical writing utilizing ChatGPT’ from a Technology Integration Perspective 사회적 파급력 강화를 위한 앙트러프러너십 교육의 모듈 프로그램 개발 연구Development Study of Entrepreneurship Education Module Program for Social Impact Reinforcement 마인크래프트를 활용한 메타버스 기반 프로그래밍 수업이 학습정서와 학습동기, 학습몰입도에 미치는 영향The Effect of Metaverse-based Programming Classes Using Minecraft on Learning Emotions, Learning Motivation, and Learning Immersion 대학생의 팀 프로젝트 기반 학습에서 갈등을 감지하는 ChatGPT 기반의 챗봇 개발Development of a ChatGPT-based Chatbot for Detecting Conflict in Team Project-based Learning among College Students 인공지능 튜터링 시스템 기반 초등학교 수학 수업 설계원리 및 지침 개발Development of Instructional Design Principles and Guidelines for Elementary Mathematics Class Using Artificial Intelligence Tutoring System ChatGPT를 활용한 수학 플립러닝 사례연구: 학습자의 참여를 중심으로ChatGPT-flipped mathematics class case study: Focused on learners’ engagement ChatGPT와의 협업을 통한 포스트휴머니즘 관점의 미래교육 시나리오 도출Deriving Future Education Scenarios from the Perspective of Posthumanism through Collaboration with ChatGPT 국내외 협력학습분석학(Collaboarative Learning Analytics) 연구 동향에 대한 체계적 문헌고찰Systematic Literature Review of Research Trends in Collaborative Learning Analytics MOOC에서 사전 인출 연습과 피드백 유형이 학업성취와 학업 지속 의향 및 메타인지적 판단에 미치는 영향Impact of Pre-Retrieval Practice and Feedback Types in MOOCs on Academic Achievement, Persistence Intention, and Metacognitive Judgment 중학교 블렌디드 러닝 환경에서 맞춤형 학습을 위한 학습자 유형화 탐색: 잠재프로파일분석을 중심으로Exploring Learner Classification to Enhance Personalized Learning in Blended Learning Environments: Latent Profile Analysis 지속가능한 대학교육을 위한 교수역량체계 개발 및 교육 요구도 분석Development of a Teaching Competency Model and Analysis of Educational Needs for Sustainable Higher Education 초등 디지털 활용 교육에서 사회정서학습 문제 예방을 위한 수업 및 디지털 도구 설계원리 탐색Exploratory study of design principles for classes and digital tools to prevent social-emotional learning problems in elementary digital based education 비경쟁 독서 토의 모형 개발 연구A Study on the Development of a Noncompetitive Book Reading Discussion Model 교육 프로그램 개발을 위한 래피드 프로토타입(RPISD) 모형 개선 연구Exploring the Improvement of Rapid Prototyping to Instructional Systems Design(RPISD) Mode 메타버스 사용지속의향에 미치는 사용자의 개인적 특성 요인들 탐색 및 상호작용성의 조절효과A Study on Factors Affecting Adult Users’ Intention to Continue Using the Metaverse and the Moderating Effect of Interactivity 대학 학습자들의 메타버스 기반 수업 이용의도에 대한 요인 예측: 하이브리드 SEM-ANN 접근법Predicting Factors Affecting the Intention to Use Metaverse-based Classes among Higher Education Learners: A Hybrid SEM-ANN Approach 코로나19 이후 변화된 온라인 수업의 특징 분석: A 대학의 학습 시스템, 수업 유형, 수업 외 교수 - 학생상호작용을 중심으로Analysis of the characteristics of online classes that have changed since COVID-19: Focusing on A University’s learning system, Class Type, and Out-of-Class Professor-Student Interaction 클라우드 기반 1인 1디바이스의 교육적 활용 효과 - 교사의 인식 변화를 중심으로 -Educational Effects of Cloud-Based One-to-One Devices - Focusing on the Perceptions of Middle School Teachers - 학교 테크매니저 도입을 위한 직무 모델 개발: 초·중등 교사의 관점을 중심으로Development of Models for the School Tech Managers’ Roles: Perspectives of Elementary and Secondary Teachers 블록 코딩을 활용한 융합형 국어 수업 설계원리 및 모형 개발Using Block Coding to Develop the Design Principles and a Model for an Integrated Korean Language Class 프로그래밍 문제해결 과정 지원도구에 대한 학습자 인식 탐색An Exploratory Study of Learners’ Perceptions of a Programming Problem-Solving Support Tool 디자인씽킹 기반 온라인 협력학습 지원 인공지능 챗봇 설계원리 개발A Developmental Study on Design Principles for Artificial intelligence chatbot in design thinking-based online collaborative learning 초중등학교 교육에서의 메타버스 활용 교수학습 모형 개발Developing Metaverse-Based Teaching and Learning Models in School Education 에듀테크 기반 학생 정서지원 모델 개발 연구A Development Study of Edutech-Based Student Emotional Support Model 이중자극 유형과 스캐폴딩이 대학생의 자발적 사고와 문제해결력에 미치는 영향Effects of Double Stimulation and scaffolding on University Students’ Volitional Thinking and Problem-Solving Abilities 블렌디드 수업 요소가 수업 만족도에 미치는 영향The Influence of Blended Learning Factors on Course Satisfaction 국내 디지털 교수학습 환경에서의 학습분석 연구 및 데이터 활용에 대한 체계적 문헌 고찰A Systematic Literature Review of Learning Analytics and Data Utilization in a Digital Teaching and Learning Environment in Korea 국내 교수설계 관련 연구동향 분석: 『교육공학연구』에 나타난 주제, 방법, 맥락, 키워드를 중심으로Trends Analysis of Instructional design research in < Journal of Educational Technology > 교수설계자가 설계 과정에서 활용하는 질적 자료 탐색Exploring Qualitative Data used by Instructional Designers During Design PBL 수업효과 측정도구 개발 및 타당화Development and Validation of Measuring Problem-Based Learning Effectiveness 실시간 원격수업에서의 디자인씽킹 기반 프로젝트학습을 위한 교수전략 개발Development of Teaching Strategies for Design Thinking - 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