인공지능 튜터링 시스템 기반 초등학교 수학 수업 설계원리 및 지침 개발Development of Instructional Design Principles and Guidelines for Elementary Mathematics Class Using Artificial Intelligence Tutoring System ChatGPT를 활용한 수학 플립러닝 사례연구: 학습자의 참여를 중심으로ChatGPT-flipped mathematics class case study: Focused on learners’ engagement ChatGPT와의 협업을 통한 포스트휴머니즘 관점의 미래교육 시나리오 도출Deriving Future Education Scenarios from the Perspective of Posthumanism through Collaboration with ChatGPT 국내외 협력학습분석학(Collaboarative Learning Analytics) 연구 동향에 대한 체계적 문헌고찰Systematic Literature Review of Research Trends in Collaborative Learning Analytics MOOC에서 사전 인출 연습과 피드백 유형이 학업성취와 학업 지속 의향 및 메타인지적 판단에 미치는 영향Impact of Pre-Retrieval Practice and Feedback Types in MOOCs on Academic Achievement, Persistence Intention, and Metacognitive Judgment 중학교 블렌디드 러닝 환경에서 맞춤형 학습을 위한 학습자 유형화 탐색: 잠재프로파일분석을 중심으로Exploring Learner Classification to Enhance Personalized Learning in Blended Learning Environments: Latent Profile Analysis 지속가능한 대학교육을 위한 교수역량체계 개발 및 교육 요구도 분석Development of a Teaching Competency Model and Analysis of Educational Needs for Sustainable Higher Education 초등 디지털 활용 교육에서 사회정서학습 문제 예방을 위한 수업 및 디지털 도구 설계원리 탐색Exploratory study of design principles for classes and digital tools to prevent social-emotional learning problems in elementary digital based education 비경쟁 독서 토의 모형 개발 연구A Study on the Development of a Noncompetitive Book Reading Discussion Model 교육 프로그램 개발을 위한 래피드 프로토타입(RPISD) 모형 개선 연구Exploring the Improvement of Rapid Prototyping to Instructional Systems Design(RPISD) Mode 메타버스 사용지속의향에 미치는 사용자의 개인적 특성 요인들 탐색 및 상호작용성의 조절효과A Study on Factors Affecting Adult Users’ Intention to Continue Using the Metaverse and the Moderating Effect of Interactivity 대학 학습자들의 메타버스 기반 수업 이용의도에 대한 요인 예측: 하이브리드 SEM-ANN 접근법Predicting Factors Affecting the Intention to Use Metaverse-based Classes among Higher Education Learners: A Hybrid SEM-ANN Approach 코로나19 이후 변화된 온라인 수업의 특징 분석: A 대학의 학습 시스템, 수업 유형, 수업 외 교수 - 학생상호작용을 중심으로Analysis of the characteristics of online classes that have changed since COVID-19: Focusing on A University’s learning system, Class Type, and Out-of-Class Professor-Student Interaction 클라우드 기반 1인 1디바이스의 교육적 활용 효과 - 교사의 인식 변화를 중심으로 -Educational Effects of Cloud-Based One-to-One Devices - Focusing on the Perceptions of Middle School Teachers - 학교 테크매니저 도입을 위한 직무 모델 개발: 초·중등 교사의 관점을 중심으로Development of Models for the School Tech Managers’ Roles: Perspectives of Elementary and Secondary Teachers 블록 코딩을 활용한 융합형 국어 수업 설계원리 및 모형 개발Using Block Coding to Develop the Design Principles and a Model for an Integrated Korean Language Class 프로그래밍 문제해결 과정 지원도구에 대한 학습자 인식 탐색An Exploratory Study of Learners’ Perceptions of a Programming Problem-Solving Support Tool 디자인씽킹 기반 온라인 협력학습 지원 인공지능 챗봇 설계원리 개발A Developmental Study on Design Principles for Artificial intelligence chatbot in design thinking-based online collaborative learning 초중등학교 교육에서의 메타버스 활용 교수학습 모형 개발Developing Metaverse-Based Teaching and Learning Models in School Education 에듀테크 기반 학생 정서지원 모델 개발 연구A Development Study of Edutech-Based Student Emotional Support Model 이중자극 유형과 스캐폴딩이 대학생의 자발적 사고와 문제해결력에 미치는 영향Effects of Double Stimulation and scaffolding on University Students’ Volitional Thinking and Problem-Solving Abilities 블렌디드 수업 요소가 수업 만족도에 미치는 영향The Influence of Blended Learning Factors on Course Satisfaction 국내 디지털 교수학습 환경에서의 학습분석 연구 및 데이터 활용에 대한 체계적 문헌 고찰A Systematic Literature Review of Learning Analytics and Data Utilization in a Digital Teaching and Learning Environment in Korea 국내 교수설계 관련 연구동향 분석: 『교육공학연구』에 나타난 주제, 방법, 맥락, 키워드를 중심으로Trends Analysis of Instructional design research in < Journal of Educational Technology > 교수설계자가 설계 과정에서 활용하는 질적 자료 탐색Exploring Qualitative Data used by Instructional Designers During Design PBL 수업효과 측정도구 개발 및 타당화Development and Validation of Measuring Problem-Based Learning Effectiveness 실시간 원격수업에서의 디자인씽킹 기반 프로젝트학습을 위한 교수전략 개발Development of Teaching Strategies for Design Thinking - Based Project Learning in Real-Time Online Learning Z세대의 모바일 학습 일상에 관한 디지털 문화기술지Digital Ethnography on Mobile Learning Daily life of Generation Z 온라인 학습 콘텐츠 유형에 따른 뇌파 활성도 차이 분석Analysis of Differences in Electroencephalographic Activity According to Online Learning Content Types 학교 ICT 활용 수업 활성화 방안: 중학교 교사, 교장, 업무책임자 인식을 중심으로Plans to Facilitate ICT Use in Schools: Focusing on the Perception of Middle School Teachers, Principals, and ICT Managers 학교 에듀테크 통합 방해요인과 해결방안: 선도적 교원의 인식을 중심으로Barriers and Solutions of Edtech Integration in Schools: Focused on Leading Teachers’ Perceptions XR기반 학습환경에서 디지털트윈을 적용한 아바타와의 협력활동이 사용자의 지각에 미치는 영향The Effects of Avatar Interaction by Digital Twin on the Attention and Social Presence in the Extended Reality-based Learning Environment 관심기반수용모형(CBAM)에 기반한 초, 중등 교사의 에듀테크 활용 수업 관심도 및 실행형태 분석Investigation of K-12 Teachers’ Stages of Concern and Innovation Configuration About the Utilization of Edtech Based on CBAM 교사의 인공지능 융합교육 교수역량 척도 개발 및 타당화Development and Validation of Teaching Competence Scale for Teachers’ Artificial Intelligence Convergence Education 교수설계를 위한 생성형 AI 기반 챗봇의 활용 방안 탐색: ChatGPT와 RPISD모형을 중심으로Exploring the Use of a Generative AI-Based Chatbot for Instructional Design: Focused on ChatGPT and RPISD Model 생성형 인공지능 시대를 맞이하는 학습분석학의 적응적 진화Adaptive Evolution of Learning Analytics in the Age of Generative Artificial Intelligence 교수설계에서의 생성형 인공지능 활용 가능성 탐색: 문헌고찰 및 HRD 담당자의 요구분석을 중심으로Exploring the potential of generative AI in instructional design: focusing on the literature review and the needs of the HRD practitioner 인공지능 기반 맞춤형 교육서비스에 대한 학교교육 이해관계자의 인식 및 요구 분석Analysis of K-12 Stakeholder Awareness and Needs for AI-based Personalized Education Services ChatGPT를 활용한 텍스트 데이터에서 키워드 추출: 수동방식과의 유사도 비교를 중심으로ChatGPT-based Keyword Extraction from Text Data: A Comparative Study of Similarity with Manual Methods 초·중등교사의 혁신성과 사회적 영향력이 AI 활용 교육 수용 의도에 미치는 영향: 지각된 유용성, 지각된 용이성의 직렬 매개효과Effect of Teachers’ Innovativeness and Social Influence on the Intention to Accept AI Education: Serial Mediating Effects of Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use ChatGPT가 교육 및 학술연구 분야에 미치는 잠재적 영향: 국내외 연구동향 검토Potential Impact of ChatGPT on Education and Academic Research: Review of Trends in Korea and Overseas 생성형 AI와 함께하는 미래교육: 기계에서 협력 파트너로Future Education with Generative AI: From Machine to Collaborative Partner 인공지능(AI)의 교육적 실천을 위한 가능성과 과제The Possibilities and Promises for Educational Practice of Artificial Intelligence 인공지능의 교육적 활용을 위한 윤리 지침 개발Ethical Guidelines for Educational Use of AI 국내 교육공학 연구 동향 분석 및 키워드 분석 연구: 2014~2022년 「교육공학연구」를 중심으로 모바일 EEG의 교육적 활용 및 도구적 타당성에 대한 체계적 문헌고찰 인식연결망분석(ENA)을 적용한 문제해결과정 비교: 초급자와 중급자, 전문가의 문제해결과정 탐색 코로나19 이후 대학에서 우수한 온라인 수업에 대한 교수자와 학습자의 인식 연구 의과대학 환자안전교육을 위한 사례기반 학습모형 개발 디지털 교육 생태계의 품질평가 모형개발 및 평가구인 타당화