생성형 인공지능 초기 단계의 사용자경험(UX): Q-방법론을 통해 살펴본 30-40대 직장인의 편의와 우려User Experience (UX) in the Early Days of Generative AI: The benefits and concerns of employees in their 30s and 40s through the Q-methodology 기후변화에 따른 과수작물 재배지 변화 예측 연구: 한라봉을 중심으로Research on predicting changes in crop cultivation areas due to climate change: Focusing on Hallabong 시골장터 기반 로컬 커뮤니티가 지역활성화에 미치는 영향에 대한 온라인 네트워크 분석Online Network Analysis of the Impact of Local Market-based Communities on Regional Revitalization 농어민의 디지털 정보 활용 수준이 삶의 만족도에 미치는 영향: 디지털기기 이용 태도를 매개변수로The effects of farmers and fishers' digital information utilization level on Life satisfaction: Focusing on mediating effects of digital device use attitude 사용자 신뢰와 의인화가 ChatGPT의 지속적인 사용 의도에 미치는 영향The Impact of User Trust and Anthropomorphism on the Continuance Intention to Use ChatGPT 재무적 특성을 이용한 인터넷전문은행과 지방은행의 경영성과 분석Analyzing the Business Performance of Internet Primary Banks and Local Banks Using Financial Characteristics 이커머스 유료멤버십의 혜택과 희생요인이 지각된 가치와 이커머스 지속이용의도에 미치는 영향에 관한 연구: 쿠팡 로켓와우와 네이버 플러스 멤버십의 비교를 중심으로A Study on the effect of Benefits and Sacrifices factors of e-commerce paid membership on the Perceived Value and Intention to contiue using e-commerce Factors affecting COVID-19 health information sharing behaviors via social media: A comparison between South Korea and China 메타버스 커뮤니티 구성원의 정체성 형성과 참여에 대한 연구: 가상 자산의 가치의 역할A Study on The Identification Formation and Engagement of The Metaverse Community: Value of Virtual Assets 데이터 융합인재 직무모형 개발 연구A Research on Job Model Development for Data Convergent Talent 조직의 정보보안 공정성이 개인의 정보보안 관련 가치 일치 및 제언 행동에 미치는 영향: 대인 간 영향 민감성의 적용The Impact of Information Security(IS) Organizational Justice on Employee IS Value Congruence and IS Voice Behavior: Exploring the Role of Susceptibility to Interpersonal Influence Conveyed Message in YouTube Product Review Videos: The discrepancy between sponsored and non-sponsored product review videos ESG경영과 안전경영 그리고 경영성과의 구조적 관계 : 지역 공항을 중심으로Structural Relationship between ESG Management and Safety Management and Business Performance : Focused on Regional Airport When in danger, who will help you? Two types of trust in technical coping on online platforms Factors Influencing Behavioral Intention to Use Online Learning Systems from Student's Perspective: An Extended TAM Model 이미지 캡셔닝 기반의 새로운 위험도 측정 모델A Novel Image Captioning based Risk Assessment Model 적외선 카메라를 활용한 급이 유무에 따른 어류 활동성 분석Analysis of Fish Activity in Relation to Feeding Events Using Infrared Cameras 직물 이미지 결함 탐지를 위한 딥러닝 기술 연구: 트랜스포머 기반 이미지 세그멘테이션 모델 실험Deep Learning Models for Fabric Image Defect Detection: Experiments with Transformer-based Image Segmentation Models 가상인간의 의인화에 따른 이용자 호감도에 관한 연구: 사회비교 경험과 자기향상욕구를 중심으로A Study on User Liking Based on Anthropomorphism of Virtual Humans: Focusing on Social Comparison Experience and Self-Improvement Motivation A Study on Factors Influencing AI Learning Continuity : Focused on Business Major Students A Conceptual Approach for the Effects of COVID-19 on Digital Transformation 머신러닝을 활용한 청년 구직자의 강소기업 선호 예측모형 개발 및 요인별 상대적 중요도 분석Developing a Predictive Model of Young Job Seekers’ Preference for Hidden Champions Using Machine Learning and Analyzing the Relative Importance of Preference Factors Multimodal Sentiment Analysis for Investigating User Satisfaction 메타버스 이용자 경험요인이 만족도에 미치는 영향: 텍스트 마이닝과 계량 분석 혼합방법론Unraveling the relationship between the dimensions of user experience and user satisfaction in metaverse: A Mixed-methods Approach 건강의 유형별 연관성 평가: 네트워크 분석을 중심으로Study of Association between the Types of Health on the Basis of Network Analysis OTT 서비스 정보시스템 품질이 재사용의도에 미치는 영향The effects of OTT service information system quality on reuse intention 금융마이데이터 사용자 행동에 관한 실증 연구: 기관정보투명성, 데이터 보안정책의 조절효과Empirical Investigation of User Behavior for Financial Mydata: The Moderating Effects of Organizational Information Transparency and Data Security Policy 지역화폐 정책 변화가 소비 활성화에 미치는 영향 분석: 부산시 ‘동백전’ 사례를 중심으로Analysis of the Impact of Changes in Local Currency Policy on Consumption Activation: Focusing on the case of ‘Dong Baek Jeon’ in Busan 의사결정나무를 활용한 온라인 소비자 리뷰 평가에 영향을 주는 핵심 키워드 도출 연구: 별점과 좋아요를 중심으로Core Keywords Extraction for Evaluating Online Consumer Reviews Using a Decision Tree: Focusing on Star Ratings and Helpfulness Votes 인터넷전문은행의 소비자 만족에 관한 오피니언 마이닝 분석: 앱 사용 후기 중심으로Analysis of Opinion Mining on Consumer Satisfaction of Internet Banks: Focusing on the app review 소셜 미디어 과부하가 사용자의 비의도적 회피 행동에 미치는 영향The Impact of Social Media Overload on Users' Unintentional Avoidance Behavior 공공경보시스템 개선을 위한 국가별 공공경보시스템 비교분석 연구A Comparative Analysis of Public Warning Systems by Countries to Improve Public Warning System 뿌리업종 중견중소기업의 설비 AI 플랫폼 구축에 관한 사례연구Case Study on the Implementation of Facility AI Platform for Small and Medium Enterprises of Korean Root Industry 차량용 앱 및 앱 마켓 유형에 대한 잠재고객의 사용의도 분석 연구: 스마트폰과의 상호 운용성의 중요성A Study of Potential Customer Usage Intent for in-Vehicle Apps and App Market type O2O 서비스 구전의도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구: 중국 스마트 오더 서비스를 중심으로A Study on Factors Affecting Consumer’s Word-of-Mouth Intention of O2O service: Focused on Chinese Smart Order Service 플랫폼 노동자의 플랫폼노동과 그림자노동: 직무소진 및 이직의도와의 관계 검증Platform Labor and Shadow Work of Platform Workers: Examining their Effects on Job Burnout and Turnover Intention IT 기업의 ESG 활동이 종업원의 잡크래프팅과 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구A Study on the Effects of ESG Activities of IT Companies on Employees' Job Crafting and Job Satisfaction OTT 서비스 이용자의 구전의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 감정요인을 중심으로A Study on the Precedent Factors of WOM Intention in the Context of OTT Service: Focusing on Emotional Factors 영상정보를 활용한 소셜 미디어상에서의 가짜 뉴스 탐지: 유튜브를 중심으로Fake News Detection on Social Media using Video Information: Focused on YouTube PMO의 관여도가 프로젝트성과에 미치는 영향에 관한 연구A Study on the Effect of PMO Involvement on Project Performance ESG 사회적책임 제고를 위한 빅데이터 분석: 장애인 콜택시 운영 효율성 관점Big Data Analytics for Social Responsibility of ESG: The Perspective of the Transport for Person with Disabilities 클라우드 컴퓨팅 기반 협업툴의 도입이 일과 삶에 미치는 영향: S-O-R 프레임워크를 중심으로The Impact of the Introduction of Cloud Computing-Based Collaborative Tools on Work and Life: Based on the S-O-R Framework 소셜미디어 뉴스를 이용한 관심 이슈 연구A Study on Interest Issues Using Social Media New 디지털금융 기반 마이데이터 앱 초기 사용자들의 이용의도에 관한 연구A Study on the Intention of Early Users of Digital Finance baesd Mydata Service Application 라이브커머스에서 가상실재감의 효과와 결정요인 연구 : 라이브쇼핑 매체 및 인플루언서 특성을 중심으로A Study on the Effect and Determinants of Virtual Presence in Live Commerce: Focusing on the Characteristics of Live Shopping Media and Influencers Non-Fungible Token(NFT) 소비자의 구매행동을 이끄는 요인은 무엇인가? : 심리적 소유감의 조절효과를 중심으로What Drives Consumer Purchase Behavior of Non-Fungbile Token(NFT) Collectibles? : the Moderating Role of Psychological Ownership 휴대용 디지털기기 엑세사리 구매과정의 질적 분석: 디지털그림자노동에 의한 해석A Qualitative Analysis of the Purchase Process of Digital Device Accessories: Interpretation by Digital Shadow Work 판별시스템 중심의 지능형공공서비스 성공에 영향을 미치는 요인 연구: 정보시스템성공모형을 중심으로A Study on the Factors Affecting the Success of Intelligent Public Service: Information System Success Model Perspective 정보기술성공 모형 기반의 공공앱 성과에 대한 실증분석 : 공공웹 서비스품질과 공공가치의 조절효과An Empirical Analysis of Public App Performance Based on Information System Success Model: The Moderating Effects of Service Quality of Public Web and Public Value 머신러닝 기반 가치투자를 통한 주식 종목 선정 연구: 내재가치를 중심으로Selecting Stock by Value Investing based on Machine Learning: Focusing on Intrinsic Value