콘텐츠로 바로가기

Education

교육학 학술정보큐레이션서비스

학술연구정보서비스
  • Home
  • Book & E-book
    • Book
    • E-book
    • Thesis
  • Journal & Article
    • Education & Educational Research
    • Education, Scientific Disciplines
    • Education, Special
    • KCI Journal
    • Lists & Tools
  • WebDB
  • News & Report
    • News
    • Report
  • Call for Papers
    • Call for Papers
    • Society & Institutions
  • OCW
  • Newsletter
  • Contact
    • Contact
    • About
    • Sitemap

Home

교육학 학술정보큐레이션서비스의 주요 정보들을 모아서 제공합니다. 이 곳에서 제공하는 정보들은 각각의 해당 메뉴에서 더 자세히 볼 수 있습니다.

Book & E-book

교육학 관련 도서관 신착도서, eBook, 학위논문 및 국내외 신간 도서정보입니다.

Journal & Article

교육학 관련 주요 등재 저널 및 논문 정보입니다.

WebDB

교육학 관련 학술 DB 및 통계 DB 등을 제공합니다.

News & Report

교육학 관련 국내외 최신 뉴스 및 연구보고서를 제공합니다.

Call for Papers

교육학 관련 국내외 컨퍼런스, 논문투고 일정 및 주요 학회, 연구소, 기관, 단체 정보입니다.

OCW

교육학 관련 국내외 공개강의 및 동영상을 제공합니다.

Newsletter

지난 교육학 학술정보큐레이션서비스 뉴스레터를 볼 수 있습니다.

Contact

학술정보큐레이션서비스에 대한 의견을 보내주세요.

Newsletter 지난호

  • 2022
    • vol. 50 May
    • vol. 49 April
    • vol. 48 March
    • vol. 47 February
    • vol. 46 January
  • 2021
    • vol. 45 December
    • vol. 44 November
    • vol. 43 October
    • vol. 42 September
    • vol. 41 August
    • vol. 40 July
    • vol. 39 June
    • vol. 38 May
    • vol. 37 April
    • vol. 36 March
    • vol. 35 February
    • vol. 34 January
  • 2020
    • vol. 33 December
    • vol. 32 November
    • vol. 31 October
    • vol. 30 September
    • vol. 29 August
    • vol. 28 July
    • vol. 27 June
    • vol. 26 May
    • vol. 25 April
    • vol. 24 March
    • vol. 23 February
    • vol. 22 January
  • 2019
    • vol. 21 December
    • vol. 20 November
    • vol. 19 October
    • vol. 18 September
    • vol. 17 August
    • vol. 16 July
    • vol. 15 June
    • vol. 14 May
    • vol. 13 April
    • vol. 12 March
    • vol. 11 February
    • vol. 10 January
  • 2018
    • vol. 9 December
    • vol. 8 November
    • vol. 7 October
    • vol. 6 September
    • vol. 5 August
    • vol. 4 July
    • vol. 3 June
    • vol. 2 May
    • vol. 1 April

NEWSLETTER : 교육학 학술정보큐레이션서비스

May 2022 vol. 50
고려대학교 도서관 교육학 학술정보큐레이션서비스

News

MORE NEWS >
윤석열 시대 개막.. 교육부 수장 공백에 국정과제 ‘표류’ 우려

윤석열 시대 개막.. 교육부 수장 공백에 국정과제 ‘표류’ 우려

이투데이 10 May 2022

윤석열 정부가 출범한 가운데 교육정책은 표류하는 것 아니냐는 지적이 나온다. 교육 관련 국정과제에 구체성이 떨어지는 데다 교육부 장관 적임자를 구하지 못하면서다. 10일 교육계에 따르면 최근 대통령직인수위원회가 발표한 국정과제 110개 가운데 교육부 과제는 5개에 불과하다. 세부 내용을 들여다보면 방향성도 모호하다. 입시 비리 조사 전담 부서를 설치하겠다는 내용이 담겼지만 문재인 정부에서 불거졌던 고위 공직자 자녀 입시 비리 논란, 현 내각 후보자 중 불거진 입시비리 논란 등을 의식한 여론용 정책으로 보인다는 평가다. 입시비리를 어떻게 조사할 것인지, 전수조사가 가능한 것인지 등을 따져보면 실효성이 낮은 상징적 기구에 불과하다는 지적도 나온다. 국가교육위원회와 관련해선 가이드라인을 내놓지 않아 교육 정책 추진에 혼선을 빚을 가능성이 적지 않다. 국가교육위는 교육과정 개정과 대입 정책 등 이전까지 교육부가 맡아 온 굵직한 업무들을 수행하게 된다. 관련 법령에 따라 교육부와 유기적으로 협조해야 하지만 국정과제엔 언급조차 되지 않았다. 국가교육위는 7월 출범을 앞두고 있다. 국정과제 중에 눈에 띄는 건 인공지능(AI) 활용을 적극 강조한다는 부분이다. 하지만, 이 또한 구체적 내용이 없다는 지적이다. 관련해서 살펴보면 정부는 초·중등교육 현장에서 소프트웨어(SW)·AI 교육을 강화하기 위해 정보교육 수업을 늘리고 기초학력을 높이기 위해 AI 기반 학력진단 시스템을 도입한다고 밝혔다. 반면, 과밀학급 해소나 정규수업 내실화 등 이를 실현할 구체적 내용은 빈약하다. 전국교직원노동조합은 “‘기승전 AI’ 방안이 우리 교육의 대안이 될 수 없다”고 논평했다. 산적한 교육계 현안에도 불구하고 9일 부로 교육수장이 공석이다. 윤석열 대통령 측은 교육부 장관 후임 인선에 대한 장고에 들어갔다. 후임자로는 정철영 서울대 농산업교육과 교수와 나승일 전 교육부 차관, 최진석 서강대 철학과 명예교수, 김헌영 강원대 총장 등이 물망에 올랐으나 ‘제3의 인물’도 물색 중인 것으로 파악됐다.

국내 교사 신뢰도 20년 새 5.8% 떨어졌다

조선에듀 06 May 2022
국내 교사 신뢰도 20년 새 5.8% 떨어졌다

국내 초·중·고 교사에 대한 신뢰도가 20년 새 5.8% 하락했다는 연구결과가 나왔다. 자녀의 성공기준으로 명문대 진학을 꼽는 비중도 점점 감소하는 것으로 드러났다. 한국교육개발원(KEDI)은 6일 이 같은 내용의 ’교육여론조사‘ 결과를 공개했다. 이번 조사는 지난 2001년부터 2021년까지, 20년간 KEDI에서 실시한 여론조사 결과를 토대로 교육에 대한 우리나라 국민의 인식변화를 분석한 내용을 담았다. 우선 초·중·고 교사의 자질과 능력에 대한 신뢰도 변화를 살펴본 결과, 2001년 29.5%에서 2021년 22.1%로 떨어진 것으로 확인됐다. 20년간 5.8%가 하락한 것이다. 교사들이 갖춰야 할 능력에 대해서는 생활지도(18.1% → 30.2%)와 진로지도(5% → 14.9%)가 필요하다고 평가했다. 반면 의사소통은 31.5%에서 12.4%로 감소했다. 지난 20년간 학교 교육에 대한 인식변화는 어떨까. ‘교육과정이 잘 운영되고 있다’는 인식에 대해 그렇다는 반응은 13.8%(2001)에서 20.2%(2021)로 약 6.4% 증가했다. 학교급별로 살펴보면, ▲초등학교(24.8% → 33.4%) ▲중학교(12% → 20.5%) ▲고등학교(9.2% → 16.6%)의 결과로 집계됐다. 교사에 대한 신뢰는 낮았지만, 학교 교육환경에 대한 만족도는 대체로 높은 편이었다. 그럼에도 초·중·고교의 교육 내실화를 위해서는 학급당 학생 수 감축(28.8% → 44.3%)과 학벌 위주의 사회체제 개선(14% → 21.4%)에 대한 의견은 꾸준히 증가했다. KEDI가 공개한 자료에는 ’교육관에 대한 인식변화‘가 포함됐다. 시간이 지나면서 교육여건이 개선되는 등 교육환경이 달라지면서 지난 10년간 국민들은 자녀 교육관에 변화가 생긴 것으로 나타났다. 이에 따르면, 2010년 자녀의 성공기준으로 명문대 진학을 꼽은 비율은 22.1%였지만, 2021년 8.7%로 떨어졌다. 이와 반대로 ’자녀가 좋아하는 일을 하는 것‘이라고 응답한 비율은 13.5%(2010)에서 23.7%(2021)로 파악됐다. KEDI는 10년 전과 달리 자녀의 성공이 명문대 입학에서 소망적인 삶을 살아가는 것으로 크게 이동하고 있다는 분석을 내놨다. 한편 대입과 관련된 조사결과도 있었다. 최근 10년간 대학진학을 위한 입학전형에서 어떤 항목이 가장 많이 반영되기를 원하는지의 변화를 살펴본 결과, 대학수학능력시험이 25.5%(2011)에서 39.%(2021)로 상승했다. 반면 고교내신은 35%에서 13.9%로 크게 감소했다. 이밖에도 인성 및 봉사활동은 12.4%에서 26.6%로 늘어났다.

한국판 뉴딜로 본 향후 교육정책

조선에듀 06 May 2022
한국판 뉴딜로 본 향후 교육정책

When Education Is Designed for All Learners

EdSurge 17 May 2022
When Education Is Designed for All Learners

Everyone loves watching a well executed circus act—one that surprises, delights and briefly suspends us in awe. It’s the kind of performance that makes an impression because its success relies not upon magic or deceit but dedication and practiced skill. Take, for instance, the precarious act of spinning plates on poles, seemingly defying the laws of gravity. Think plate spinners are a thing of the past? Well, step right up, ladies and gentlemen, and watch Regina Meeks perform her scholastic plate-spinning act! The Academically Intellectually Gifted (AIG) Certified and Talent Development (TD) Catalyst teacher works with groups of gifted and advanced learners across the Charlotte-Mecklenburg school district in North Carolina. She travels between two different school sites throughout the week. She plans instruction for four separate grade levels—second through fifth—and two different subject areas—math and ELA—while also deciding which classroom technology is best suited to each day’s lesson. And on top of all that, she’s a mentor and coach to new teachers. How does she do it? Well, as you might expect, she’s a talented and dedicated educator. But she’s also got the right tools for the job. Propping up her vigorous routine are the poles of Universal Design for Learning (UDL) and the perfect blend of education technology, ensuring that everything keeps spinning along at the right pace and momentum. Meeks was introduced to us after participating in the UDL Product Certification listening sessions, a project sponsored by the Educating All Learners Alliance (EALA), a coalition of organizations dedicated to supporting students with disabilities and learning differences. Recently, she sat down with EdSurge to explain exactly how she manages to keep her many plates from crashing to the ground.

Student satisfaction in flipped classroom is built on guidance, pedagogy, and a safe atmosphere

Sciencedaily 03 May 2022

Students are satisfied with flipped classroom when they have systematic guidance on the teaching approach in use, comprehensive understanding of both the content being taught and the discipline more generally, and a safe learning atmosphere conducive to conversation. Teachers also need to pay attention to the students' technological skills and their own contact teaching skills, according to a new study from the University of Eastern Finland. In traditional higher education teaching, the student attends a lecture where the teacher gives an oral presentation to teach about a particular subject. After the lecture, the student goes home to complete the assignments given by the teacher and reads the study materials to get ready for an exam. In flipping, i.e., the flipped classroom approach, it is the other way round. The principle in implementing the flipped classroom model is to give the student pre-class materials, which the student independently goes through in the requested manner, and deeper learning on the content is then achieved collaboratively in class with the teacher and fellow students. Flipping has become increasingly popular internationally in recent years and the learning outcomes, while partly contradictory, have been good. Growing popularity has also led to more research on flipping, however, this is the first time that the success of the flipped classroom approach has been studied from the perspective of student satisfaction. The study involved more than 400 Finnish higher education students. "Our study showed that it is highly important to explain the approach in use to the students at the beginning of the course. In other words, they need information on the teaching method, the study method and the intended learning outcomes. Another important factor is to guide the students in managing their time and to promote self-regulation," says Erkko Sointu, Professor of Special Education at the University of Eastern Finland and the lead author of the study published by an international team of researchers. The students also need concrete evidence of the theories drawn from their discipline. "The teacher should also take into account the technological skills of their students. One of the key factors in contact teaching is to create a safe atmosphere for the students to ask things, question the contents discussed and find explanations during the class collaboratively with their teacher and fellow students," Sointu says.

Journal

MORE JOURNALS >

비실시간 온라인 토론 활동에 대한 교수자 피드백 내용분석

교육학연구
v.60(2) Apr 2022 pp.301-330

Science students' social bonds and knowledge construction

Journal of Research in Science Teaching
v.59(5) May 2022 pp.746-778

Academia's responses to crisis: A bibliometric analysis of literature on online learning in higher education during COVID-19

British Journal of Educational Technology
v.53(3) May 2022 pp.620-646

Report

MORE REPORTS >

Utilitarian and Intrinsic Motivations To Use Mobile Learning Technologies: An Extended Technology Acceptance Model

SSRN
May 2022

국민에게 듣다: 교육에 대한 국민 인식과 미래교육정책의 방향

한국교육개발원
May 2022

교육 자치에 따른 학교 교육과정 설계 전반의 실태 분석 및 지원 방안

한국교육과정평가원
Apr 2022

Book

MORE BOOKS >

교육평가 이론

조정우, 김현철
교육과학사
2022

보육학개론

김중기 외 7명
양성원
2022

Design for change in higher education

Jeffrey T. Grabill 외 2명
Johns Hopkins University Press
2022

Robots in education : an introduction to high-tech social agents, intelligent tutors, and curricular tools

Fady Alnajjar
Routledge
2022

Conference

MORE CFPS >

[한국교육공학회] 2022 춘계학술대회 안내

place 충남대학교/온라인
date Jun 18, 2022
submission May 14, 2022

[ICEMI] 2022 11th International Conference on Education and Management Innovation

place Madrid, Spain
date Jun 15-17, 2022
submission Apr 5, 2022
학술연구정보서비스

02841 서울 성북구 안암로 145 고려대학교 도서관 학술정보큐레이션부 | E-MAIL libres@korea.ac.kr
Copyright © Korea University Library. All rights reserved.
  • 고려대학교 교육학과
  • 고려대학교 도서관