콘텐츠로 바로가기

Education

교육학 학술정보큐레이션서비스

학술연구정보서비스
  • Home
  • Book & E-book
    • Book
    • E-book
    • Thesis
  • Journal & Article
    • Education & Educational Research
    • Education, Scientific Disciplines
    • Education, Special
    • KCI Journal
    • Lists & Tools
  • WebDB
  • News & Report
    • News
    • Report
  • Call for Papers
    • Call for Papers
    • Society & Institutions
  • OCW
  • Newsletter
  • Contact
    • Contact
    • About
    • Sitemap

Home

교육학 학술정보큐레이션서비스의 주요 정보들을 모아서 제공합니다. 이 곳에서 제공하는 정보들은 각각의 해당 메뉴에서 더 자세히 볼 수 있습니다.

Book & E-book

교육학 관련 도서관 신착도서, eBook, 학위논문 및 국내외 신간 도서정보입니다.

Journal & Article

교육학 관련 주요 등재 저널 및 논문 정보입니다.

WebDB

교육학 관련 학술 DB 및 통계 DB 등을 제공합니다.

News & Report

교육학 관련 국내외 최신 뉴스 및 연구보고서를 제공합니다.

Call for Papers

교육학 관련 국내외 컨퍼런스, 논문투고 일정 및 주요 학회, 연구소, 기관, 단체 정보입니다.

OCW

교육학 관련 국내외 공개강의 및 동영상을 제공합니다.

Newsletter

지난 교육학 학술정보큐레이션서비스 뉴스레터를 볼 수 있습니다.

Contact

학술정보큐레이션서비스에 대한 의견을 보내주세요.

Newsletter 지난호

  • 2023
    • vol. 58 January
  • 2022
    • vol. 57 December
    • vol. 56 November
    • vol. 55 October
    • vol. 54 September
    • vol. 53 August
    • vol. 52 July
    • vol. 51 June
    • vol. 50 May
    • vol. 49 April
    • vol. 48 March
    • vol. 47 February
    • vol. 46 January
  • 2021
    • vol. 45 December
    • vol. 44 November
    • vol. 43 October
    • vol. 42 September
    • vol. 41 August
    • vol. 40 July
    • vol. 39 June
    • vol. 38 May
    • vol. 37 April
    • vol. 36 March
    • vol. 35 February
    • vol. 34 January
  • 2020
    • vol. 33 December
    • vol. 32 November
    • vol. 31 October
    • vol. 30 September
    • vol. 29 August
    • vol. 28 July
    • vol. 27 June
    • vol. 26 May
    • vol. 25 April
    • vol. 24 March
    • vol. 23 February
    • vol. 22 January
  • 2019
    • vol. 21 December
    • vol. 20 November
    • vol. 19 October
    • vol. 18 September
    • vol. 17 August
    • vol. 16 July
    • vol. 15 June
    • vol. 14 May
    • vol. 13 April
    • vol. 12 March
    • vol. 11 February
    • vol. 10 January
  • 2018
    • vol. 9 December
    • vol. 8 November
    • vol. 7 October
    • vol. 6 September
    • vol. 5 August
    • vol. 4 July
    • vol. 3 June
    • vol. 2 May
    • vol. 1 April

SICS 뉴스레터 구독 신청

구독을 신청하시면 신청하신 메일 주소로 매월 뉴스레터가 발송됩니다.


E-mail 주소 :

NEWSLETTER : 교육학 학술정보큐레이션서비스

Jan 2023 vol. 58
고려대학교 도서관 교육학 학술정보큐레이션서비스

News

MORE NEWS >
교육부, 디지털교과서 학교현장에…교육감 ‘러닝메이트제’ 도입 추진

교육부, 디지털교과서 학교현장에…교육감 ‘러닝메이트제’ 도입 추진

이투데이 05 Jan 2023

2025년부터는 학교현장에서 학생들이 AI(인공지능)를 기반으로 한 디지털 교과서로 수업을 받게 될 전망이다. 수업에 ‘학점’ 표현을 사용하는 고교학점제도 전면 도입된다. 지역 현장에서는 시도지사와 교육감 후보가 공동으로 출마해 ‘러닝메이트’를 이루는 방안도 적극 추진된다. 이주호 부총리 겸 교육부 장관은 5일 청와대 영빈관에서 이 같은 내용을 담은 ‘2023년 주요 업무 추진계획’을 윤석열 대통령에게 보고했다. 교육부는 2023년을 교육개혁의 원년으로 삼고 4대 개혁분야, 10대 핵심정책을 본격 추진한다는 방침이다. ‘서책형 대신 AI 교과서’…디지털 교육혁신 방안 1월 발표 먼저 기존 서책형 교과서는 AI(인공지능) 기반의 디지털 교과서로 탈바꿈한다. 이를 위해 교육부는 2025년 ‘디지털 교과서 플랫폼’ 도입을 목표로 한 ‘디지털 교육혁신 방안’을 이번 달 내 수립해 발표한다.

초등학교 200곳 대상 오후 8시까지 돌보는 ‘늘봄학교’ 시범 운영... 2025년부터 전국으로 확대

조선에듀 17 Jan 2023
초등학교 200곳 대상 오후 8시까지 돌보는 ‘늘봄학교’ 시범 운영... 2025년부터 전국으로 확대

오는 2025년부터 전국에서 ‘늘봄학교’가 운영된다. ‘늘 봄처럼 따뜻한 학교’라는 뜻을 갖고 있는 ‘늘봄학교’는 방과후 프로그램을 내실화하고 돌봄의 질을 제고해 교육과 돌봄을 통합적으로 제공하는 정책이다. 올해 시범 운영을 거쳐 내년부터 단계적으로 확산하고 2025년엔 전국으로 확대한다. 교육부가 최근 발표한 ‘늘봄학교 추진방안’에 따르면, 초등학교 신입생의 학교 적응과 조기 하교에 따른 돌봄공백을 해소하기 위해 희망 학생을 대상으로 오는 3월 200개 초등학교를 선정해 ‘초1 에듀케어(Educare) 프로그램’을 시범 운영한다. 아울러 아침·틈새·일시 등 돌봄 유형을 다양화하고, 저녁돌봄은 오후 8시까지 단계적으로 확대할 방침이다. 이번 추진방안은 학부모의 돌봄 부담을 경감하고 출발점 시기의 교육격차를 해소할 수 있도록 모든 학생에게 개별화된 교육과 돌봄을 지원하기 위해 마련됐다. 대한민국 정책브리핑에 의하면 올해의 경우, 늘봄학교는 4개 내외의 시도교육청에서 약 200곳의 초등학교를 대상으로 상·하반기에 운영된다. 시범 시도교육청은 이달 중 공모를 실시해 선정한다. 교육부는 2025년에는 학교 안팎의 다양한 교육 자원을 활용해 희망하는 모든 초등학생에게 정규수업 전후로 양질의 에듀케어 통합 서비스를 제공할 수 있을 것으로 전망된다고 밝혔다.

지역 소멸 막는다…교사 '기초정원제' 도입 검토

한국교육방송공사(EBS) 16 Jan 2023

저출생과 인구 유출로 지역이 유례없는 위기를 맞고 있는데요. 이런 가운데 정부가 인구 감소 지역에는 소규모학교라도 최소한의 교사 수를 보장하는 제도 도입을 검토하기로 했습니다. 학교 소멸이 지역 소멸로까지 이어진다는 문제의식에섭니다. 학령인구가 줄면서, 농어촌 중심으로 학생 수 100명 이하의 초미니 학교가 늘고 있습니다. 벌써 1천 174곳으로 전국 초중고등학교 가운데 18.7%에 이릅니다. 올해 신입생이 아예 없는 초등학교도 강원도는 17곳, 전라남도에선 33곳이 나왔습니다. 인터뷰: 강원도교육청 관계자 "초등학교 학교까지는 시골에 있는 학생들이 있다고 하더라도, 군 지역에. 중학교 되면 또 시내로 많이들 배정이 돼서 가기도 하고 점점 학생 수가 적은 학교들이 늘어나는 것 같아요." 지금까지 이런 학교에선 교사 수도 비례해 줄여야 했습니다. 경제협력개발기구(OECD)의 '교사 1인당 학생 수' 수준에 맞추는 방식으로 교원 수를 정했기 때문입니다. 이렇다 보니, 여러 학교를 돌아다니며 수업하는 '순회 교사'가 배치돼 부족한 교원의 공백을 임시로 메우는 등 교육의 안정성이 떨어졌습니다. 앞으로는 상황이 달라집니다. 교육부는 인구가 줄어드는 지역의 소규모 학교라도 교원 '기초 정원제'를 도입하기 위해 행정안전부와 협의에 나섭니다.

Is a Metaverse for Education the Next Logical Innovation in Teaching and Learning?

EdSurge 16 Jan 2023
Is a Metaverse for Education the Next Logical Innovation in Teaching and Learning?

Picture a classroom full of students chatting about last night’s homework, volleyball practice or their favorite YouTuber’s latest release. Now, imagine this in a virtual school environment with everyone online. Do the dynamics change? A 3D immersive environment fosters healthy social interactions while reducing learning barriers. An avatar-filled metaverse may seem like a potentially disruptive expansion to a classroom environment. But Kevin Chu, director of ViewSonic, purports a 3D immersive environment fosters healthy social interactions while reducing learning barriers for any kind of learning that happens online. Recently, EdSurge spoke with Chu about how a metaverse application benefits both teachers and students. EdSurge: What problems in education is ViewSonic hoping to address with the launch of UNIVERSE? Kevin Chu Chu: Online learning has been growing over the past decade. Remote learners miss out on many key elements of in-person learning when using the tools currently available. The pandemic brought even more attention to this issue. Based on conversations we had with teachers, ViewSonic developed a solution to address their concerns when teaching online. One of the biggest problems teachers expressed to us was that the students weren't engaging online. When you're on a video conference call, you can have only one person talking. You can take turns, but it's very unidirectional. So, as long as somebody's speaking, everyone else is just there sitting and listening, which means it's difficult for students to engage.

You Can Teach About Climate Change in Every Subject and Grade Level. Here’s How

Education Week 13 Jan 2023

As a topic, climate change is often confined to science class, but it should be considered an interdisciplinary issue that spans subjects and grade levels, educators and experts say. That line of thinking hasn’t caught on with all teachers, though: When a nationally representative EdWeek Research Center survey asked why they haven’t addressed climate change or issues related to it with students, 26 percent of teachers said they can’t think of any way it is related to the subject they teach. Nine percent said they think their students are too young to learn about it. New Jersey made headlines last year for becoming the first state to require that climate change be taught in all grade levels and subjects. But for the most part, it’s up to individual teachers to decide whether they want to broach the subject in class—a tall order, considering the complexity of the science, the strong emotions it raises, and the lack of training in how to teach it.

Journal

MORE JOURNALS >

Identifying university students’ online academic help-seeking patterns and their role in Internet self-efficacy

The Internet and Higher Education
v.56 Jan 2023 e100893

Rate of Stuttering and Factors Associated With Speech Fluency Characteristics in Adult Struggling Readers

Journal of Learning Disabilities
v.56(1) Jan 2023 pp.7-24

유아교사의 교육과정평가 경험과 인식에 대한 연구

영유아교육과정연구
v.13(1) Jan 2023 pp.39-65

Report

MORE REPORTS >

Schools as Safety Nets: Break-Downs and Recovery in Reporting of Violence Against Children

SSRN
Jan 2023

주요 국가통계조사 활동의 평생교육 관련 활용 가능성 탐색

국가평생교육진흥원
Jan 2023

Progress on diversity in the doctoral pipeline is slow

Brookings Institution
Jan 2023

Book

MORE BOOKS >

다문화사회 교수방법론

정문성 외 2인
교육과학사
2023

AI융합교육개론

정제영 외 9인
박영story
2023

A practical approach to special education administration : creating positive outcomes for students with different abilities

James B, Earley 외 1인
Corwin
2023

교육심리학 : 교실에 적용

윤운성
내 안의 거인
2022

Conference

MORE CFPS >

[한국경제교육학회] 2023 경제학 공동학술대회 안내

place 고려대학교
date Feb 2, 2023
submission Jan 15, 2023

6th International Academic Conference on Education, Teaching and Learning

place Budapest, Hungary
date Feb 10-12, 2023
submission Jan 31, 2023
학술연구정보서비스

02841 서울 성북구 안암로 145 고려대학교 도서관 학술정보큐레이션부 | E-MAIL libres@korea.ac.kr
Copyright © Korea University Library. All rights reserved.
  • 고려대학교 교육학과
  • 고려대학교 도서관