콘텐츠로 바로가기

Education

교육학 학술정보큐레이션서비스

학술연구정보서비스
  • Home
  • Book & E-book
    • Book
    • E-book
    • Thesis
  • Journal & Article
    • Education & Educational Research
    • Education, Scientific Disciplines
    • Education, Special
    • KCI Journal
    • Lists & Tools
  • WebDB
  • News & Report
    • News
    • Report
  • Call for Papers
    • Call for Papers
    • Society & Institutions
  • OCW
  • Newsletter
  • Contact
    • Contact
    • About
    • Sitemap

Home

교육학 학술정보큐레이션서비스의 주요 정보들을 모아서 제공합니다. 이 곳에서 제공하는 정보들은 각각의 해당 메뉴에서 더 자세히 볼 수 있습니다.

Book & E-book

교육학 관련 도서관 신착도서, eBook, 학위논문 및 국내외 신간 도서정보입니다.

Journal & Article

교육학 관련 주요 등재 저널 및 논문 정보입니다.

WebDB

교육학 관련 학술 DB 및 통계 DB 등을 제공합니다.

News & Report

교육학 관련 국내외 최신 뉴스 및 연구보고서를 제공합니다.

Call for Papers

교육학 관련 국내외 컨퍼런스, 논문투고 일정 및 주요 학회, 연구소, 기관, 단체 정보입니다.

OCW

교육학 관련 국내외 공개강의 및 동영상을 제공합니다.

Newsletter

지난 교육학 학술정보큐레이션서비스 뉴스레터를 볼 수 있습니다.

Contact

학술정보큐레이션서비스에 대한 의견을 보내주세요.

Newsletter 지난호

  • 2023
    • vol. 60 March
    • vol. 59 February
    • vol. 58 January
  • 2022
    • vol. 57 December
    • vol. 56 November
    • vol. 55 October
    • vol. 54 September
    • vol. 53 August
    • vol. 52 July
    • vol. 51 June
    • vol. 50 May
    • vol. 49 April
    • vol. 48 March
    • vol. 47 February
    • vol. 46 January
  • 2021
    • vol. 45 December
    • vol. 44 November
    • vol. 43 October
    • vol. 42 September
    • vol. 41 August
    • vol. 40 July
    • vol. 39 June
    • vol. 38 May
    • vol. 37 April
    • vol. 36 March
    • vol. 35 February
    • vol. 34 January
  • 2020
    • vol. 33 December
    • vol. 32 November
    • vol. 31 October
    • vol. 30 September
    • vol. 29 August
    • vol. 28 July
    • vol. 27 June
    • vol. 26 May
    • vol. 25 April
    • vol. 24 March
    • vol. 23 February
    • vol. 22 January
  • 2019
    • vol. 21 December
    • vol. 20 November
    • vol. 19 October
    • vol. 18 September
    • vol. 17 August
    • vol. 16 July
    • vol. 15 June
    • vol. 14 May
    • vol. 13 April
    • vol. 12 March
    • vol. 11 February
    • vol. 10 January
  • 2018
    • vol. 9 December
    • vol. 8 November
    • vol. 7 October
    • vol. 6 September
    • vol. 5 August
    • vol. 4 July
    • vol. 3 June
    • vol. 2 May
    • vol. 1 April

SICS 뉴스레터 구독 신청

구독을 신청하시면 신청하신 메일 주소로 매월 뉴스레터가 발송됩니다.


E-mail 주소 :

NEWSLETTER : 교육학 학술정보큐레이션서비스

Nov 2022 vol. 56
고려대학교 도서관 교육학 학술정보큐레이션서비스

News

MORE NEWS >
올 수능 어떤 기준으로 출제됐나... “과목 선택 유불리 가능성 최소화”

올 수능 어떤 기준으로 출제됐나... “과목 선택 유불리 가능성 최소화”

조선에듀 17 Nov 2022

2023학년도 대학수학능력시험(이하 수능) 출제위원단은 올해 수능에서 예년 출제기조를 유지했으며 선택과목에 따른 유불리 현상을 최소화하도록 노력했다고 17일 밝혔다. 수능 출제위원장을 맡은 박윤봉 충남대 교수는 이날 오전 세종시 정부세종청사에서 “핵심적이고 기본적인 내용을 중심으로 출제함으로써 고교 교육 정상화에 도움이 되도록 했다”며 “올해 2차례 시행된 모의평가 결과에 대한 분석을 토대로 예년 출제기조를 유지하려고 했다”고 설명했다. 이어 “선택과목이 있는 영역에서는 과목별 난이도의 균형이 이뤄지도록 출제해 과목 선택에 따른 유불리 가능성을 최소화할 수 있도록 했다”고 강조했다. 수능 출제위원단이 밝힌 ‘2023학년도 수능 출제 기본 방향’은 다음과 같다. 전 영역·과목에 걸쳐 2015 개정 고등학교 교육과정의 내용과 수준을 충실히 반영하고, 대학 교육에 필요한 수학 능력을 측정할 수 있도록 출제의 기본 방향을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학교에서 얼마나 충실히 학습했는지 평가하기 위해 고등학교 교육 과정의 내용과 수준에 맞추어 출제하고자 하였다. 교육과정에서 핵심적이고 기본적인 내용을 중심으로 출제함으로써 고등학교 교육의 정상화에 도움이 되도록 하였다. 또한 타당도 높은 문항 출제를 위하여, 교육과정에서 핵심적이고 기본적인 내용은 이미 출제되었던 내용일지라도 문항의 형태, 발상, 접근 방식 등을 변화시켜 출제하였다. 둘째, 대학 교육에 필요한 수학 능력을 측정할 수 있도록 출제하고자 하였다. 대학 교육에 필요한 기본 개념에 대한 이해와 적용 능력, 그리고 주어진 상황을 통해 문제를 해결하고 추리하며, 분석하고 탐구하는 사고 능력을 측정할 수 있도록 출제하고자 하였다. 셋째, 영역별 특성을 반영하여 문항을 출제하고자 하였다. 국어 영역과 영어 영역은 출제 범위 안에서 다양한 소재의 지문과 자료를 활용하여 출제하였다. 수학 영역, 탐구(사회・과학・직업) 영역, 제2외국어·한문 영역은 개별 교과의 특성을 바탕으로 한 사고력 중심의 평가를 지향하였다. 필수로 지정된 한국사 영역은 우리 역사에 대한 기본 소양을 평가하기 위해 핵심 내용을 중심으로 평이하게 출제하였다. 넷째, 교육과정상의 중요도, 사고 수준, 문항의 난이도 및 소요 시간 등을 종합적으로 고려하여 각 문항을 차등 배점하였다. 또한 선택과목이 있는 영역에서는 과목별 난이도의 균형이 이루어지도록 출제하여 과목 선택에 따른 유불리 가능성을 최소화할 수 있도록 출제하고자 하였다. 다섯째, 일정 비율에 해당하는 문항을 EBS 수능 교재 및 강의와 연계하여 출제하였다. 영역·과목별 연계율은 문항 수를 기준으로 50% 수준이며, 연계 대상은 금년에 고등학교 3학년을 대상으로 발간된 교재 중 한국교육과정평가원이 감수한 교재 및 이를 이용하여 강의한 내용이다. 연계 방식은 영역·과목별 특성에 따라 개념이나 원리, 지문이나 자료, 핵심 제재나 논지 등을 활용하는 방법, 문항을 변형 또는 재구성하는 방법 등이 사용되었으며, 특히 영어 영역의 연계 문항은 모두 EBS 연계 교재의 지문과 주제・소재・요지가 유사한 다른 지문 등을 활용하는 간접연계 방식으로 출제하였다.

교육부, '재난대응 안전한국훈련'…2만여 교육기관 참여

이투데이 20 Nov 2022
교육부, '재난대응 안전한국훈련'…2만여 교육기관 참여

교육부는 21일부터 25일까지 '2022 재난대응 안전한국훈련'을 실시한다고 20일 밝혔다. 안전한국훈련은 매년 행정안전부 주관으로 시행하고 있는 범정부 재난 대응훈련이다. 훈련에는 교육부, 시도교육청, 유·초·중·고·대학 등 2만여 개 교육기관이 참여한다. 교육부는 훈련 기간 상황실을 운영하며 현장훈련 총 6회, 토론훈련 2회를 주관해 교육부-시도교육청-학교 현장 간 긴급 대응 체계를 점검한다. 훈련 1일 차인 21일에는 세종시 북동쪽에서 발생한 지진으로 인한 학교 시설물 붕괴와 정상적인 학사 운영이 불가능한 상황을 가정하고, 이주호 부총리 겸 교육부 장관 주재로 관계기관 합동으로 '중앙사고수습본부 운영 토론훈련'을 실시한다. 2일차에는 세종 조치원중학교에서 지진으로 교사동 일부가 붕괴된 상황을 가정하고, 지진 및 화재대피훈련, 심폐소생술 교육, 투척용 소화기 훈련 등 다양한 체험 위주의 현장대응 훈련을 실시한다. 이주호 사회부총리 겸 교육부 장관은 “이번 재난대응 안전한국훈련을 통해 학생 및 교직원의 안전의식과 재난 대응능력을 높이고, 학교가 재난으로부터 더욱 안전한 공간이 될 수 있기를 바란다”고 밝혔다.

초‧중‧고 학생 비만↑, 시력↓ 건강 ‘적신호’

한국교육신문 17 Nov 2022

코로나19 이후 지난 2년간 초‧중‧고 학생들의 건강검사 표본통계를 분석한 결과 과체중‧비만 비율이 증가하고, 시력 이상 비율도 늘어난 것으로 나타났다. 교육부는 15일 2021년도에 실시한 학생 건강검사 표본통계를 발표했다. 코로나19로 인해 2020년 학교 건강검사가 유예돼 2년 만이다. 학생들의 성장 수준 확인을 위한 신체 발달 상황을 보면, 2019년 이후 중3, 고3 학생의 키는 0.1~0.4㎝ 큰 반면, 초6 남학생은 1.5㎝, 여학생은 0.9㎝가 커 증가폭이 상대적으로 컸다. 문제는 비만 학생 비율이다. 비만 학생은 2019년 대비 3.9%p 증가한 19.0%, 과체중 학생 비율은 1.1%p 늘어난 11.8%로 비만 학생 증가가 두드러졌다. 또한 읍‧면지역의 학생 비율이 도시 지역보다 상대적으로 높았다. 교육부는 “학생들의 신체활동은 감소한 반면, 고열량‧고지방 식품 섭취율 증가 등의 복합적인 요인과 사회적 거리두기에 따라 학교내 건강증진 프로그램 운영의 제한이 이유”라고 설명했다. 건강검진 결과 시력 이상 학생 비율이 증가했다. 시력 이상 비율은 전체 58.02%로 2019년 대비 4.80%p 증가했다. 디지털 기기의 사용 증가가 원인으로 보인다. 영양섭취 및 생활습관도 부정적으로 변화하고 있다. 2019년 ‘주 1회 이상 패스트푸드 섭취율’은 초등학교 5.77%p, 중학교 2.56%p, 고등학교 1.66%p 높아지고, ‘채소 매일 섭취율’은 각각 1.30%p, 0.17%p, 0.99%p 낮아졌다. ‘주 3일 이상 격렬한 운동’ 실천율은 초등학교와 고등학교는 소폭 상승하고 중학교는 감소했으며, ‘하루 2시간 이상 인터넷 및 게임 이용률’은 모든 학교급에서 8~15%p 증가했다. 반면, ‘손 씻기 실천율’은 2019년 대비 증가하고, 구강질환 학생 비율은 다소 줄었다. 손 씻기는 초등학교 4.51%p, 중학교 12.54%p, 고등학교 11.90%p 늘었으며, 충치 유병률은 전체적으로 4.77%p 감소했다. 코로나19로 인해 개인 위생 수준이 높아진 것으로 분석된다. 교육부는 학생 건강 증진을 위한 대책도 내놨다. 학생 비만예방을 위해 교육과정과 연계한 영양‧식생활 교육 가이드라인 및 학생 맞춤형 영양상담 프로그램 개발‧보급, 비만 학생 대상 맞춤형 건강체력교실 운영 지원, 우수 비만 예방 관련 교육자료 및 프로그램 발굴‧공유 등이다. 이주호 교육부 장관은 “학생 건강 문제해결을 위해 국가의 역할과 책무성을 강화할 필요가 있다”며 “보건복지부 등 관계부처와 합동으로 종합대책을 마련해 보다 실효성 있는 지원이 이뤄지도록 하겠다”고 밝혔다. 학생 건강검사 표본통계는 학생건강지표 생성으로 과학적 근거 기반의 학생건강증진정책 수립‧추진을 위해 매년 조사되며, 이번 검사는 지난해 3~9월간 전국 초‧중‧고 1023개교, 9만8207명을 대상으로 실시됐다.

Does Solving Inequality in Education Mean Embracing ‘Birth Equity’?

EdSurge 15 Nov 2022
Does Solving Inequality in Education Mean Embracing ‘Birth Equity’?

Sanaa Sharrieff, a mother based in one of North Carolina’s largest school districts, Guilford County, is certain that where her son was born limited his education. Her son, Kendrick, an 8-year-old in third grade, was diagnosed with autism last year. But she says she’s had her suspicions about his condition since he was 2 or 3. Confirmation took so long, she says, because her area doesn't have as much support for health care as other places. And the delayed diagnosis left her without access to resources that would have allowed her son to be pulled out of his classrooms for personalized instruction time. It meant, pre-pandemic, driving up to his school to help educators deal with his behavioral and other issues, when the “the overstimulation in transitioning was just too much for him,” Sharrieff says. Without the framework provided by his diagnosis, the teachers and administrators just didn’t quite get it. “It was not there. Literally, prior to everything closing for the pandemic, I would have to go to his classroom every single day and assist with his transitions from room to room or from activity to activity,” Sharrieff says. Her son’s troubles have improved over the past year and a half. But, she says, it might have happened sooner if she’d had the resources she needed. The education system has begun to think of itself as a pipeline, from pre-K through to the workforce. But there are those who think that it begins earlier—when a child is born. That’s the moment shaping a lot of health issues that are intimately linked to educational performance. For example: There’s a disparate rate of preterm births particularly between Black and white communities, and preterm births are affiliated with increases in the likelihood of cognitive or behavioral challenges, says Iheoma Iruka, a research professor in the public policy department at the University of North Carolina at Chapel Hill, whose publications often cover early childhood education. And those challenges are associated with more educational trouble, she adds. But, Iruka indicates, the challenges linked to preterm births are also less likely to get timely interventions in the very communities that suffer most from birth inequities. Interventions are linked to improvements in gains throughout a person’s life. The result? Delayed interventions, forcing some students to try to play catch up during their whole education. It’s a story that Sharrieff, who is a Black mother, sees mirrored in many of the other families around her. Yet she has noticed a difference in the stories she hears from white, wealthier mothers, who tell her their kids were diagnosed around age 3. “And my eyes are popping out of my head. Like, I've been asking this since my son was 3. How? Why? What's the problem?” she says.

Sensitivity to musical rhythm supports social development in infants

ScienceDaily 02 Nov 2022

Engaging infants with a song provides a ready-made means for supporting social development and interaction, according to a study published by the Proceedings of the National Academy of Sciences. Researchers at Vanderbilt University Medical Center (VUMC), Marcus Autism Center, Children's Healthcare of Atlanta, and Emory University School of Medicine enrolled 112 infants who were either 2 months or 6 months old. The study tracked infants' moment-by-moment eye-looking to reveal that the rhythm of caregivers' singing causes infant eye-looking to become synchronized or entrained to the caregivers' social cues at sub-second timescales. As early as 2 months of age, when infants are first engaging with others in an interactive manner, infants were two times more likely to look to the singers' eyes time-locked to the musical beat than would be expected by chance. By 6 months of age, when infants are highly experienced in face-to-face musical games and are developing increasingly sophisticated rhythmic and communicative behaviors like babbling, they were more than four times as likely to look to the singers' eyes synchronized to the musical beats. "Singing to infants seems like such a simple act, but it is full of rich and meaningful social information," said study lead author Miriam Lense, PhD, assistant professor of Otolaryngology and co-director of the Music Cognition Lab at VUMC. "Here we show that when caregivers sing to their infants, they are intuitively structuring their behavior to support the caregiver-infant social bond and infant social learning." During testing, researchers used eye-tracking technology to measure every movement of each infant's eyes while they watched videos of people engaging them with song. "For this study, we used videos of singing rather than live singing to ensure that any change in infant looking behavior was due to the infant, and not the singer adjusting to the infant," Lense said. "Infants could look anywhere while watching the videos but we found that their looking behavior was not random." "Critically, the predictable rhythm of singing is essential for this entrained social interaction. When we experimentally manipulate the singing so that it no longer has a predictable rhythm, entrainment is disrupted and infants no longer successfully synchronize their eye-looking to the caregivers' social cues," she added. Researchers confirmed their findings in a different group of 6-month-old infants who watched both the original videos of singing, as well as videos that had been manipulated to be jittered so that their rhythms were no longer predictable. While the infants again displayed entrained eye-looking to the original videos when the singing was rhythmically predictable, this time-locked eye-looking effect was no longer present when the predictable rhythm had been disrupted. "This is important because it reveals a remarkable physical coupling between caregiver behavior and infant experience," said Warren Jones, PhD, the study's senior author and Nien Distinguished Chair in Autism at Emory University School of Medicine. "Without conscious awareness, something as simple and intuitive as caregiver singing sets in motion a whole cascade of behaviors that alters infants' experiences."

Journal

MORE JOURNALS >

Parental involvement in supporting students’ digital learning

Educational Psychologist
v.57(4) Nov 2022 pp.281-294

A systematic review of interventions embedded in curriculum to improve university student wellbeing

Educational Research Review
v.37 Nov 2022 100464

The influence of digital educational games on preschool Children's creative thinking

Computers & Education
v.189 Nov 2022 104578

Report

MORE REPORTS >

직업교육훈련(VET) 분야 메타버스 활용 방안 연구

한국직업능력연구원
Oct 2022

Key tensions in refugee education

Brookings Institution
Nov 2022

Is Patience Malleable Via Educational Intervention? Evidence from Field Experiments

SSRN
Nov 2022

Book

MORE BOOKS >

Teaching in a competency-based secondary school : the Marzano academies model

Marzano, Robert J.
Marzano Resources
2022

장애인 평생교육의 이해

김두영
창지사
2022

교육행정 및 교육경영

권순형 외 3인
창지사
2022

유아 교수·학습 방법

이영자 외 2인
창지사
2022

Conference

MORE CFPS >

[한국성인교육학회] 2022년 추계 학술포럼 안내

place 온라인
date Nov 26, 2022
submission N/A

ACE 2022 : The 14th Asian Conference on Education (ACE2022)

place Tokyo / Online
date Nov 28 - Dec 02, 2022
submission Sep 4, 2022
학술연구정보서비스

02841 서울 성북구 안암로 145 고려대학교 도서관 학술정보큐레이션부 | E-MAIL libres@korea.ac.kr
Copyright © Korea University Library. All rights reserved.
  • 고려대학교 교육학과
  • 고려대학교 도서관