콘텐츠로 바로가기

Education

교육학 학술정보큐레이션서비스

학술연구정보서비스
  • Home
  • Book & E-book
    • Book
    • E-book
    • Thesis
  • Journal & Article
    • Education & Educational Research
    • Education, Scientific Disciplines
    • Education, Special
    • KCI Journal
    • Lists & Tools
  • WebDB
  • News & Report
    • News
    • Report
  • Call for Papers
    • Call for Papers
    • Society & Institutions
  • OCW

Home

교육학 학술정보큐레이션서비스의 주요 정보들을 모아서 제공합니다. 이 곳에서 제공하는 정보들은 각각의 해당 메뉴에서 더 자세히 볼 수 있습니다.

Book & E-book

교육학 관련 도서관 신착도서, eBook, 학위논문 및 국내외 신간 도서정보입니다.

Journal & Article

교육학 관련 주요 등재 저널 및 논문 정보입니다.

WebDB

교육학 관련 학술 DB 및 통계 DB 등을 제공합니다.

News & Report

교육학 관련 국내외 최신 뉴스 및 연구보고서를 제공합니다.

Call for Papers

교육학 관련 국내외 컨퍼런스, 논문투고 일정 및 주요 학회, 연구소, 기관, 단체 정보입니다.

OCW

교육학 관련 국내외 공개강의 및 동영상을 제공합니다.

Newsletter 지난호

  • 2023
    • vol. 65 August
    • vol. 64 July
    • vol. 63 June
    • vol. 62 May
    • vol. 61 April
    • vol. 60 March
    • vol. 59 February
    • vol. 58 January
  • 2022
    • vol. 57 December
    • vol. 56 November
    • vol. 55 October
    • vol. 54 September
    • vol. 53 August
    • vol. 52 July
    • vol. 51 June
    • vol. 50 May
    • vol. 49 April
    • vol. 48 March
    • vol. 47 February
    • vol. 46 January
  • 2021
    • vol. 45 December
    • vol. 44 November
    • vol. 43 October
    • vol. 42 September
    • vol. 41 August
    • vol. 40 July
    • vol. 39 June
    • vol. 38 May
    • vol. 37 April
    • vol. 36 March
    • vol. 35 February
    • vol. 34 January
  • 2020
    • vol. 33 December
    • vol. 32 November
    • vol. 31 October
    • vol. 30 September
    • vol. 29 August
    • vol. 28 July
    • vol. 27 June
    • vol. 26 May
    • vol. 25 April
    • vol. 24 March
    • vol. 23 February
    • vol. 22 January
  • 2019
    • vol. 21 December
    • vol. 20 November
    • vol. 19 October
    • vol. 18 September
    • vol. 17 August
    • vol. 16 July
    • vol. 15 June
    • vol. 14 May
    • vol. 13 April
    • vol. 12 March
    • vol. 11 February
    • vol. 10 January
  • 2018
    • vol. 9 December
    • vol. 8 November
    • vol. 7 October
    • vol. 6 September
    • vol. 5 August
    • vol. 4 July
    • vol. 3 June
    • vol. 2 May
    • vol. 1 April

SICS 뉴스레터 구독 신청

구독을 신청하시면 신청하신 메일 주소로 매월 뉴스레터가 발송됩니다.


E-mail 주소 :

NEWSLETTER : 교육학 학술정보큐레이션서비스

Oct 2021 vol. 43
고려대학교 도서관 교육학 학술정보큐레이션서비스

News

MORE NEWS >
2021국정감사

2021국정감사 "코로나 학력격차 심화 71.7%"

한국교육신문 05 Oct 2021

코로나19와 사회적 거리두기 장기화로 인한 학력 격차는 심화되고 사교육 의존도는 높아진 것으로 나타났다. 강득구(안양만안) 더불어민주당 의원실이 9월16일부터 24일까지 전국의 학생, 학부모, 교원 등을 대상으로 실시한 설문조사 결과, '코로나19로 인하여 학생들의 학력 격차가 심화되었느냐'는 질문에 71.1%의 응답자가 그렇다(매우그렇다 26.7%, 그렇다 44.4%)고 응답했다. 그렇지 않다는 응답은 9.3%(전혀그렇지않다 3%, 그렇지않다 6.3%)에 불과했다. 기초학습부진 학생이 증가하였느냐는 질문에 대해서도 72.8%가 동의했다. 반면 그렇지 않다는 응답은 9%에 불과했다. 사교육 의존도는 높아졌고 학생들의 스트레스도 늘었다. '코로나19 상황이 길어짐에 따라 사교육 의존 경향이 심화되었냐'는 질문에 응답자의 70.7%가 동의했고, 10.5%만 그렇지않다고 답변했다. 학생의 우울, 불안 등 스트레스가 증가하였냐는 질문에는 56.2%가 동의했다. 부모들의 양육 부담이 증가하였냐는 질문에는 73.6%가 동의했는데, 특히 당사자인 학부모는 79.5%의 높은 응답으로 동의하는 것으로 나타났다. '학교가 코로나19 감염으로부터 안전한 장소냐'는 질문에는 38.5%만 동의했으며, 특히 학생들은 18.6% 그렇다고 응답하는 등 학교가 안전한 장소에 동의하지 못하는 것으로 나타났다. 강득구 의원은 "코로나19 이후 학력격차, 돌봄격차는 더욱 심화되었고, 기초학습부진과 사교육의존도 등 짐작했던 교육 현장의 문제가 그대로 드러났다"며 "교육이 사회 계층과 부의 대물림을 위한 수단이 아니라 희망의 사다리가 될 수 있도록 교육격차 해소에 매진해가겠다"고 밝혔다.

교원 신규임용 축소 불가피 "2030년까지 유·초·중등 교원 3~4만명 감축될 듯"

주간교육신문 08 Oct 2021

오는 2030년 유·초·중등교원 정원은 최대 45만8000명에서 최소 44만6400명으로 지금보다 평균 3~4만여 명 줄어들 것이란 전망이 나왔다. 올해 우리나라 국공사립 유·초·중등 교원을 약 48만9500여명으로 추산하고 잡은 계산이다. 학교급별 감축 규모는 초등 교과교사 1만6천여 명, 중등 교과교사(국공사립포함) 2만2천여 명으로 각각 추산됐다. 유치원은 현행 규모가 유지되거나 5000여 명 감축될 것으로 점쳤다. 학령인구 감소에 따른 교원 신규임용 축소가 교원 정원감축에 직접적 영향을 미칠 것이란 분석이다. 반면 초등학교 교장과 교감은 지금보다 다소 늘어날 것으로 예측됐다. 택지개발 등으로 학교 신설 요구는 늘고 소규모 학교 통폐합은 한계에 부딪혔다는 판단에 따른 것이다. 한국조세재정연구원은 최근 ‘2021~2030 중기교육재정전망’ 보고서를 통해 이같은 내용을 골자로 하는 2030년까지 유·초·중등교원 감축 전망치를 내놨다. 2030년까지 교원정원 추계는 교육부의 연도별 신규임용 계획과 퇴직교원 예상 규모 및 중장기 교원수급계획안을 토대로 작성됐으며 교육부가 교원채용 규모를 기준보다 높게 잡았을 때와 낮게 잡았을 때를 각각 가정해 산출했다.

반복되는 현장실습생 사망…“재발방지책 필요”

조선에듀 14 Oct 2021
반복되는 현장실습생 사망…“재발방지책 필요”

전남 여수에서 특성화고 학생이 현장실습 중 사망한 사고를 두고 재발방지책을 마련해야 한다는 목소리가 커지고 있다. 전국특성화고노동조합은 14일 “여수의 요트 선착장에서 현장실습을 하다 숨진 고(故) 홍정운군의 죽음과 관련해 진상 규명이 제대로 이뤄져야 한다”며 “교육부도 책임을 지고 안전한 현장실습 환경을 만들 필요가 있다”고 강조했다. 이들은 오는 16일 홍군의 사망 사건와 관련한 기자회견도 열 계획이다. 교원단체 역시 대책 마련을 강력하게 촉구하고 있다. 한국교원단체총연합회(한국교총)은 13일 “더 이상 아이들이 희생되는 일이 없도록 현장실습 기관이 법과 제도를 준수한 상태에서 계약대로 실습을 이행하고 안전조치를 하는지 철저하게 관리하는 시스템을 구축해야 한다”고 했다. 이들은 사고 발생 우려가 상대적으로 높은 현장실습 기관을 분리해 해당 사업체에 대한 인적, 물적 지원을 강화하는 방안을 적극 검토할 필요가 있다고 강조했다. 또 취업전담 노무사를 확충해 현장실습 내용과 안전 관리사항 등 계약 준수, 안전 조치 여부를 철저히 점검해야 한다고 했다. 여수해양과학고 3학년에 재학 중이었던 홍군은 6일 현장실습 중 요트 바닥에 붙은 이물질을 제거하기 위해 잠수 작업을 하다 사망했다. 잠수 작업은 협약서에 기재되지 않은 업무였으며 홍군은 잠수 작업에 필요한 자격증도 없는 상황이었다. 게다가 안전규정상 수중 작업은 2인 1조로 진행돼야 하지만, 홍군은 홀로 바다에 들어갔다. 이번 사건에 대해 유은혜 부총리 겸 교육부 장관은 “일어나지 말아야 할 가슴 아픈 사고가 발생해 교육부 장관으로서 큰 책임을 느낀다”며 “다시는 안타까운 사고가 발생하지 않도록 문제점을 분석하고 제도 개선방안을 마련하겠다”고 말했다.

UN General Assembly discusses UNESCO’s Report on Education for Sustainable Development

UNESCO 11 Oct 2021

On 11 October 2021, UNESCO presented the report on the implementation of Education for Sustainable Development (ESD) in the framework of the 2030 Agenda for Sustainable Development at the United Nations General Assembly. At the 76th session of the Second Committee of the UN General Assembly (Economic and Financial Committee), representatives of member states and the UN system discussed ways towards the achievement of sustainable development, including the implementation of international commitments on climate change and agreements on financing for development, as well as efforts for advancing education for sustainable development worldwide. As part of the discussion, Ms. Vibeke Jensen, Director of the Division for Peace and Sustainable Development at UNESCO, presented the Report on the implementation of Education for Sustainable Development in the framework of the 2030 Agenda for Sustainable Development, in accordance with General Assembly resolution 74/223. In introducing the report, Ms. Jensen highlighted the findings of UNESCO’s new report “Learn for our planet” which called for a more systematic approach to promote ecological transition in education as to prepare teachers and learners to address current and future environmental challenges. She also recalled that in May 2021, at the UNESCO World Conference on Education for Sustainable Development, more than 70 ministers of education and close to 3,000 education and environment stakeholders committed to taking concrete steps to transform learning for the survival of our planet by adopting the Berlin Declaration on Education for Sustainable Development. On behalf of UNESCO, she called on all countries to implement a country-wide umbrella initiative on ESD for 2030 for the next 10 years in order to generate impact at country level and invited all UNESCO Member States to green their curricula so that topics such as climate change is taught and practiced in every school across the world.

Why Our Trauma-Informed Teaching Must Be More Culturally Responsive

EdSurge 08 Oct 2021
Why Our Trauma-Informed Teaching Must Be More Culturally Responsive

Years ago, before I became an educator, I took a contemporary Native American studies course as one of my first college classes. For the final research assignment, I choose to explore the disproportionate rates of suicide among Native American youth—an issue that impacts nearly all tribal communities, including my own, the Standing Rock Sioux Tribe. From that assignment I learned that understanding trauma can help us better address complex behavioral issues in the communities we care about, whether those communities are our tribal nations or classrooms. That research paper was the beginning of my relationship with what most educators know as “trauma-informed practices,” a term used for acknowledging the widespread effects of trauma, and started me on my journey of advocating for Native youth through education. I realized that in many cases, our understanding of trauma—where it comes from and how to address it—is limited. In order to truly address trauma, we must also consider both the cultural experiences and socioeconomic inequities that impact our students. Many years later, I find myself drawing on my early understanding of trauma from an Indigenous context quite often in my current position working for an urban school district in Arizona. As a Native American student achievement teacher for a federally funded grant program, I work directly with teachers of Native American students to develop their capacity for culturally responsive practices. On any given day, you might find me performing the duties of an instructional coach, professional development facilitator or classroom teacher for the 1,300 Native American students in our district. The Native American students I work with, like so many other Indigenous youth, experience high rates of poverty and health disparities, especially in regard to COVID-19, which has hit Native populations particularly hard. All these things contribute to a higher chance of trauma-exposure, but more importantly the Native students in my district are citizens of tribal nations with longstanding cultural traditions of valuing reciprocal relationships with all living things, including their communities, lands and waters. In my experience, teachers who have the most success with their Native students take into consideration these cultural strengths during their planning and instruction.

Journal

MORE JOURNALS >

교사의 예시 제시 방법이 초등학생의 창의성 수행에 미치는 영향

창의력교육연구
v.21(3) Sep 2021 pp.39-55

2019 개정 누리과정에 제시된 민주적인 유치원의 특징 내용분석

한국유아교육연구
v.23(3) Sep 2021 pp.1-25

Potential classroom stressors of teachers: An audiovisual and physiological approach

Learning and Instruction
v.75 Oct 2021 101495

Report

MORE REPORTS >

농어촌 소규모 중학교 교육과정 운영 개선 방안

한국교육과정평가원
Oct 2021

Building capacity for inclusive teaching

OECD
Oct 2021

Developing indicators to support the implementation of education policies

OECD
Oct 2021

Book

MORE BOOKS >

교육공학과 수업/ 제6판

박성익 외 4명
교육과학사
2021

특수아동의 이해: we are all special!

박현주
박영story
2020

평생학습사회와 교육리더십

염철현
박영story
2021

Teacher agency, professional development and school improvement

Judy Durrant
Routledge
2020

Conference

MORE CFPS >

[한국교육심리학회] 2021년 연차 학술대회 안내

place Online
date Oct 30, 2021
submission Sep 30, 2021

[ATD] ATD 2021 ASIA PACIFIC CONFERENCE

place Taipei, Taiwan
date Nov 16-17, 2021
submission N/A
학술연구정보서비스

02841 서울 성북구 안암로 145 고려대학교 도서관 학술정보큐레이션팀 | E-MAIL libres@korea.ac.kr
Copyright © Korea University Library. All rights reserved.
  • 고려대학교 교육학과
  • 고려대학교 도서관