콘텐츠로 바로가기

Education

교육학 학술정보큐레이션서비스

학술연구정보서비스
  • Home
  • Book & E-book
    • Book
    • E-book
    • Thesis
  • Journal & Article
    • Education & Educational Research
    • Education, Scientific Disciplines
    • Education, Special
    • KCI Journal
    • Lists & Tools
  • WebDB
  • News & Report
    • News
    • Report
  • Call for Papers
    • Call for Papers
    • Society & Institutions
  • OCW
  • Newsletter
  • Contact
    • Contact
    • About
    • Sitemap

Home

교육학 학술정보큐레이션서비스의 주요 정보들을 모아서 제공합니다. 이 곳에서 제공하는 정보들은 각각의 해당 메뉴에서 더 자세히 볼 수 있습니다.

Book & E-book

교육학 관련 도서관 신착도서, eBook, 학위논문 및 국내외 신간 도서정보입니다.

Journal & Article

교육학 관련 주요 등재 저널 및 논문 정보입니다.

WebDB

교육학 관련 학술 DB 및 통계 DB 등을 제공합니다.

News & Report

교육학 관련 국내외 최신 뉴스 및 연구보고서를 제공합니다.

Call for Papers

교육학 관련 국내외 컨퍼런스, 논문투고 일정 및 주요 학회, 연구소, 기관, 단체 정보입니다.

OCW

교육학 관련 국내외 공개강의 및 동영상을 제공합니다.

Newsletter

지난 교육학 학술정보큐레이션서비스 뉴스레터를 볼 수 있습니다.

Contact

학술정보큐레이션서비스에 대한 의견을 보내주세요.

Newsletter 지난호

  • 2023
    • vol. 60 March
    • vol. 59 February
    • vol. 58 January
  • 2022
    • vol. 57 December
    • vol. 56 November
    • vol. 55 October
    • vol. 54 September
    • vol. 53 August
    • vol. 52 July
    • vol. 51 June
    • vol. 50 May
    • vol. 49 April
    • vol. 48 March
    • vol. 47 February
    • vol. 46 January
  • 2021
    • vol. 45 December
    • vol. 44 November
    • vol. 43 October
    • vol. 42 September
    • vol. 41 August
    • vol. 40 July
    • vol. 39 June
    • vol. 38 May
    • vol. 37 April
    • vol. 36 March
    • vol. 35 February
    • vol. 34 January
  • 2020
    • vol. 33 December
    • vol. 32 November
    • vol. 31 October
    • vol. 30 September
    • vol. 29 August
    • vol. 28 July
    • vol. 27 June
    • vol. 26 May
    • vol. 25 April
    • vol. 24 March
    • vol. 23 February
    • vol. 22 January
  • 2019
    • vol. 21 December
    • vol. 20 November
    • vol. 19 October
    • vol. 18 September
    • vol. 17 August
    • vol. 16 July
    • vol. 15 June
    • vol. 14 May
    • vol. 13 April
    • vol. 12 March
    • vol. 11 February
    • vol. 10 January
  • 2018
    • vol. 9 December
    • vol. 8 November
    • vol. 7 October
    • vol. 6 September
    • vol. 5 August
    • vol. 4 July
    • vol. 3 June
    • vol. 2 May
    • vol. 1 April

SICS 뉴스레터 구독 신청

구독을 신청하시면 신청하신 메일 주소로 매월 뉴스레터가 발송됩니다.


E-mail 주소 :

NEWSLETTER : 교육학 학술정보큐레이션서비스

May 2021 vol. 38
고려대학교 도서관 교육학 학술정보큐레이션서비스

News

MORE NEWS >
“코로나19 유행 이후 중고생 생활습관·학습 어려움 겪어”

“코로나19 유행 이후 중고생 생활습관·학습 어려움 겪어”

조선에듀 04 May 2021

지난해부터 코로나19로 등교수업이 제한적으로 이뤄지고 있는 가운데, 중고생이 생활습관과 학습 등에서 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 4일 실천교육교사모임은 지난달 25일부터 이달 3일까지 초중고생 685명을 대상으로 진행한 어린이날 맞이 설문조사 결과를 발표했다. ◇코로나19 유행 이후 생활 불규칙적 조사결과에 따르면, 코로나19로 등교일수가 줄어들면서 중고생이 초등생보다 더욱 불규칙한 생활환경에 노출되고 있다는 분석이다. 조사에 참여한 중고생 24.2%는 ‘코로나19 유행 이후 규칙적인 생활을 하지 않는다’고 응답했다. 반면 초등생은 9.3%만이 ‘규칙적인 생활을 하지 않는다’고 했다. ‘학교에 오지 않는 날 매일 점심을 먹는지’에 대해 초등생은 72.8%가 ‘그렇다’고 응답한 반면, 중고생은 57.5%가 ‘그렇다’고 했다. 이러한 상황을 반영하듯 ‘학교에 오면 점심 급식을 먹을 수 있어서 좋다’는 응답은 초등생(36%)보다 중고생(44.7%)에게서 높게 나타났다.

‘1수업 2교사제’ 학습결손 최소화

주간교육신문 07 May 2021

울산시교육청(교육감 노옥희)이 코로나19 장기화로 인한 교실 내 부진 요인 예방과 학생참여중심 수업 활성화를 위해 8억 1,312만원의 예산을 투입해 1수업 2교사제(협력 강사제) 사업을 운영하고 있다. 시교육청은 올해 초등학교 1~2학년이 전면 등교를 함에 따라 1수업 2교사제(협력 강사제)를 통해 저학년의 학습 결손 최소화에 최선을 다하고 있다. 1수업 2교사제(협력 강사제) 사업은 지난달까지 초등학교 70곳이 참여해 1~2학년 298학급에 154명의 협력강사를 1~2차까지 지원했다. 3차 신청에는 대상을 확대해 초등학교 3학년의 국어, 수학, 영어 교과까지 협력 수업을 지원함으로써 영어, 수학 과목에서 포기자가 없이 모두가 동등한 출발을 하는 수업을 강조하고 있다. 이와 관련 시교육청은 지난 달 29일 1수업 2교사제(협력 강사제)를 운영하는 초등학교 70곳의 담임교사 268명을 대상으로 ZOOM 활용 연수를 실시했다.

美 파격적인 '교사 양성' 프로그램...1년 만에 '교사 자격증' 취득

한국교육방송공사(EBS) 19 May 2021
美 파격적인 '교사 양성' 프로그램...1년 만에 '교사 자격증' 취득

미국에는 330만 명의 공립 학교 교사가 있지만 교사의 잦은 이직과 교사 부족 때문에 교육계가 골머리를 앓고 있다. 미국 국립 교육 통계청 (National Center for Education Statistics, NCES)이 수집한 미국 교사 연구 자료에 의하면 2012년 한 해 동안 교사의 16%가 다른 학교로 옮기거나 교직을 떠났다.이러한 교사 이직률은 농촌과 도시 빈민 거주 지역에서 더 심각했다. 특히 신임 교사의 경우 5명 중 1명이 임용일로부터 5년 이내에 교직을 떠나는 것으로 나타났다. 교사의 직무를 겨우 파악할 시점에 학교를 떠나는 것이다. 학습 정책 연구소 (Learning Policy Institute)에 의하면 도시 지역 학교에서 신임 교사 한 명을 고용하는데 드는 비용이 이만 불에 육박한다.즉 교사의 빈번한 이직은 학교나 교육청에 커다란 재정 손실을 가져올 뿐 아니라 교단의 안정성을 위협해 학생들의 학업 손실로 이어진다. 코로나19 이후 교사 이직으로 인한 교사 부족 문제는 더 심각해졌다. 단적인 예로 일리노이주 학교의 77%가 교사 부족 문제에 직면했고 93%가 대체 교사를 구하는 데 어려움을 겪고 있는 현실이다. 코로나19로 인해 교사의 직무 부담과 안전을 우려해 교직 지원자가 줄어든 것과 재정적인 어려움에 처한 학교들이 좋은 고용 조건을 내걸 수 없게 된 것이 교사 충원에 걸림돌이 된 것이다. 하지만 지난 3월 11일 바이든 대통령이 승인한 미국 구제 계획안 (ARPA)의 일환인 초중등 학교 재난 지원금 1220억 달러가 교사 부족난에 숨통을 틔워 줄 것으로 예상된다. 미국 교사 교육 대학 협회 (American Association of Colleges for Teacher Education)는 4월 12일, 회원 대학들에게 발송한 이메일에서 교사 부족에 시달리는 고결핍 (High need schools) 지역의 교사 확충을 위해 혁신적인 교사 양성 프로그램을 기획 실행할 것을 적극 권고했다.

Educational intervention enhances student learning

ScienceDaily 17 May 2021

In a study of low-income, urban youth in the U.S., researchers at Columbia University Mailman School of Public Health found that students exposed to Photovoice, an educational intervention, experienced greater improvements in STEM-capacity scores and environmental awareness scores compared to a group of youth who were not exposed to the activity. The results suggest that the Photovoice activities may be associated with improved learning outcomes. The study is published in the International Journal of Qualitative Methods. "Our findings suggest that the Photovoice activities result in greater environmental awareness and may be associated with improved learning skills," said Nadav Sprague, doctoral fellow, Environmental Life Course Epidemiology at Columbia Mailman School. Photovoice uses community-members' knowledge and perspective to address knowledge gaps in academia, research, and policy-making. Most often used in public health research. the participant is engaged through taking photos on a given topic in combination with narrative discussions in a focus group setting.

Kids with a desk and a quiet place to study do better in school, data shows

The Conversation 06 May 2021
Kids with a desk and a quiet place to study do better in school, data shows

Ask what students need to learn at home, and the answer often involves access to Wi-Fi or a digital device. For example, the American Rescue Plan Act of 2021 sets aside US$7.1 billion to support access to high-speed internet for schools and libraries. What often gets overlooked is whether kids have a desk at home or a quiet place to study. As researchers who focus on education policy and how students perform on standardized tests, we decided to take a closer look – on a global scale – at the degree to which students have desks at home and whether that’s linked to how well they do in school. To do this we turned to the Trends in Mathematics and Science Study, also known as TIMSS, an international assessment administered every four years by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement, where one of us is the executive director. Besides providing information about reading and math scores of students around the world, TIMSS also looks at whether students have desks at home, as well as a quiet place to study, a computer or a tablet and their own room. We took a look at TIMSS data collected in 2019 – just before the COVID-19 pandemic disrupted education around the world and led hundreds of thousands of schools to go remote. We found that many students around the world lacked suitable resources to study at home during a time when they needed those things the most.

Journal

MORE JOURNALS >

Fostering prospective teachers' explaining skills during university education—Evaluation of a training module.

Higher Education
v.81(5) May 2021 pp.1097-1113

키워드 네트워크 분석을 활용한 국내 학교폭력예방 관련 연구동향 분석

미래교육연구
v.11(2) Apr 2021 pp.21-64

토픽 모델링을 활용한 ‘4차 산업혁명 시대 교육’ 동향 분석 : 2018-2020년 교육부 문서와 종합일간지 비교 분석

교육학연구
v.59(2) Apr 2021 pp.387-409

Report

MORE REPORTS >

How can real-time performance data lead to better education outcomes?

Brookings Institution
May 2021

Domestic and international challenges in higher education

SSRN
May 2021

Self-Efficacy in University Students as a Perdictor of Success Amid the Lockdown Due to the COVID-19 Pandemic

SSRN
May 2021

Book

MORE BOOKS >

교육공학

임철일 외 2명
한국방송통신대학교출판문화원
2021

(유아·놀이중심) 유아교육과정

임부연 외 15명
공동체
2021

Revolutionizing education in the age of AI and machine learning

Maki K. Habib
Information Science Reference
2020

Why do teachers need to know about diverse learning needs?

Sue Soan
Bloomsbury Academic
2021

Conference

MORE CFPS >

[한국영재교육학회] 2021 춘계학술대회

place Online/숭실대학교
date May 29, 2021
submission May 8, 2021

[AEGT] 2021: Adult Education in Global Times

place Online
date Jun 3-6, 2021
submission Jan 15, 2021
학술연구정보서비스

02841 서울 성북구 안암로 145 고려대학교 도서관 학술정보큐레이션부 | E-MAIL libres@korea.ac.kr
Copyright © Korea University Library. All rights reserved.
  • 고려대학교 교육학과
  • 고려대학교 도서관