콘텐츠로 바로가기

Education

교육학 학술정보큐레이션서비스

학술연구정보서비스
  • Home
  • Book & E-book
    • Book
    • E-book
    • Thesis
  • Journal & Article
    • Education & Educational Research
    • Education, Scientific Disciplines
    • Education, Special
    • KCI Journal
    • Lists & Tools
  • WebDB
  • News & Report
    • News
    • Report
  • Call for Papers
    • Call for Papers
    • Society & Institutions
  • OCW
  • Contact
    • Contact
    • About
    • Sitemap

Home

교육학 학술정보큐레이션서비스의 주요 정보들을 모아서 제공합니다. 이 곳에서 제공하는 정보들은 각각의 해당 메뉴에서 더 자세히 볼 수 있습니다.

Book & E-book

교육학 관련 도서관 신착도서, eBook, 학위논문 및 국내외 신간 도서정보입니다.

Journal & Article

교육학 관련 주요 등재 저널 및 논문 정보입니다.

WebDB

교육학 관련 학술 DB 및 통계 DB 등을 제공합니다.

News & Report

교육학 관련 국내외 최신 뉴스 및 연구보고서를 제공합니다.

Call for Papers

교육학 관련 국내외 컨퍼런스, 논문투고 일정 및 주요 학회, 연구소, 기관, 단체 정보입니다.

OCW

교육학 관련 국내외 공개강의 및 동영상을 제공합니다.

Contact

학술정보큐레이션서비스에 대한 의견을 보내주세요.

Newsletter 지난호

  • 2023
    • vol. 65 August
    • vol. 64 July
    • vol. 63 June
    • vol. 62 May
    • vol. 61 April
    • vol. 60 March
    • vol. 59 February
    • vol. 58 January
  • 2022
    • vol. 57 December
    • vol. 56 November
    • vol. 55 October
    • vol. 54 September
    • vol. 53 August
    • vol. 52 July
    • vol. 51 June
    • vol. 50 May
    • vol. 49 April
    • vol. 48 March
    • vol. 47 February
    • vol. 46 January
  • 2021
    • vol. 45 December
    • vol. 44 November
    • vol. 43 October
    • vol. 42 September
    • vol. 41 August
    • vol. 40 July
    • vol. 39 June
    • vol. 38 May
    • vol. 37 April
    • vol. 36 March
    • vol. 35 February
    • vol. 34 January
  • 2020
    • vol. 33 December
    • vol. 32 November
    • vol. 31 October
    • vol. 30 September
    • vol. 29 August
    • vol. 28 July
    • vol. 27 June
    • vol. 26 May
    • vol. 25 April
    • vol. 24 March
    • vol. 23 February
    • vol. 22 January
  • 2019
    • vol. 21 December
    • vol. 20 November
    • vol. 19 October
    • vol. 18 September
    • vol. 17 August
    • vol. 16 July
    • vol. 15 June
    • vol. 14 May
    • vol. 13 April
    • vol. 12 March
    • vol. 11 February
    • vol. 10 January
  • 2018
    • vol. 9 December
    • vol. 8 November
    • vol. 7 October
    • vol. 6 September
    • vol. 5 August
    • vol. 4 July
    • vol. 3 June
    • vol. 2 May
    • vol. 1 April

SICS 뉴스레터 구독 신청

구독을 신청하시면 신청하신 메일 주소로 매월 뉴스레터가 발송됩니다.


E-mail 주소 :

NEWSLETTER : 교육학 학술정보큐레이션서비스

Jun 2021 vol. 39
고려대학교 도서관 교육학 학술정보큐레이션서비스

News

MORE NEWS >
국가교육위원회, 연내 출범할까?

국가교육위원회, 연내 출범할까?

교수신문 17 Jun 2021

교육계의 오랜 숙원이었던 국가교육위원회 출범이 가시거리에 들어왔으나 구체적인 위원회 구성과 위상, 역할 등을 두고 이견이 일고 있다. ‘국가교육위원회 설치 및 운영에 관한 법률안’이 지난 10일 소관 상임위원회인 국회 교육위원회를 통과했다. 국민의힘 의원 6명은 의결에 반대하며 퇴장했고, 더불어민주당과 열린민주당 의원 9명만 참여한 가운데 표결이 이뤄졌다. 통과된 법안은 앞서 여야 의원들이 발의한 5개 법률안을 통합∙조정해 안건조정위원회가 마련한 대안이다. 통합안을 주도한 유기홍 의원실은 “법사위 일정에 달려 있지만 연내 출범시키는 것이 목표”라고 말했다. 국가교육위원회는 교육정책 결정의 구조적 한계를 극복하기 위한 대안으로 꾸준히 제안돼 왔다. △교육정책이 5년 임기 정권의 단기적 공약에 좌우되고 △소수 전문가와 관료의 하향식 결정 과정에 매여 있으며 △교육 정책을 둘러싼 사회 각층의 이해 조정 기구가 부재하다는 문제들이다. 청와대 교육비서관을 지내기도 한 이광호 국가교육회의 기획단장은 지난해 11월 정책토론회에서 “정권과 정파를 초월해 장기적 교육 청사진을 설계하고 국민 참여를 통해 사회적 합의를 이루는 거버넌스가 필요하다”고 그 취지를 설명했다.

학급당 학생수 20명 이하 감축 “교원 3만9천여 명 증원 해야”

주간교육신문 11 Jun 2021

초중고 학급당 학생수를 20명 이하로 낮추려면 학급과 교원은 얼마나 더 늘어나야 할까? 또 여기에 필요한 재정 규모는 어느 정도 일까? 최근 교육계 최대 이슈로 떠오른 학급당 학생수 20명 이하 감축과 관련, 구체적 재정 규모및 교원과 학급 확보 추계가 나와 주목된다. 송기창 숙명여대 교수는 지난달 전국시도교육감협의회에서 ‘지방교육재정 신규수요 전망과 재원 확충 및 효율적 운용방안’ 주제 발표를 통해 전국 모든 초중고의 학급당 학생수를 20명 이하로 낮출 경우 교원은 지금보다 3만 9901명이 더 필요하다고 밝혔다. 이에따르면 표준학급 규모를 20명 이하로 규정할 때 오는 2025년 기준, 학급수는 1만7714개, 교원은 3만9901명이 각각 추가돼야 한다. 또 이같은 조건을 충족하기 위해서는 학급 운영비 818억 원, 교원 인건비 1조7205억 원이 소요되는 것으로 나타났다. 학급당 학생수를 21명 이하로 1명 늘리면 2025년 기준, 학급은 8369개가 늘어나야 하고 교원은 2만2240명이 필요하게 된다. 학급당 학생수를 22명 이하로 줄이면 교원과 학급수 증가 폭은 크게 둔화된다.

2학기 전면등교 하는데… ‘돌봄 대란’ 또다시?

조선에듀 17 Jun 2021
2학기 전면등교 하는데… ‘돌봄 대란’ 또다시?

돌봄전담사들이 소속된 교육공무직노조가 교육부와 시도교육청에 근무 여건 개선을 요구하며 전국 투쟁을 선포했다. 협의가 이뤄지지 않으면 2학기 파업도 불사하겠다는 입장이어서 또다시 ‘돌봄 대란’ 우려가 나오고 있다. 전국민주노동조합총연맹 공공운수노조 전국교육공무직본부는 지난 16일 정부서울청사 앞에서 기자회견을 열고 “교육공무직본부 등 전국학교비정규직연대회의와 교육부는 매달 돌봄전담사 근무 여건 개선 방안을 주제로 협의해왔다”면서도 “그러나 협의 과정은 기대와 신뢰를 키우지 못하고 강한 불신감만 키웠다”고 밝혔다. 이들은 “최근 교육부가 검토한 초안을 확인했는데, 이는 돌봄전담사들을 더 과중한 업무에 몰아넣는 방안”이라며 “초안을 전면 재검토하지 않는 한 돌봄 파업은 피할 수 없을 것”이라고 경고했다. 또 “오는 19일 세종시에 있는 교육부 앞에 집결해 분노를 표하고 그 외 지역에서도 투쟁 의지를 보여줄 것”이라며 “교육부가 끝내 돌봄전담사의 호소를 배신한다면 기필코 파업으로 맞설 것”이라고 강조했다. 협의가 이뤄지지 않을 경우 교육공무직노조가 파업을 강행할 가능성이 있는 만큼 또다시 ‘돌봄 대란’이 발생하는 것 아니냐는 우려도 나온다. 더욱이 2학기는 전면등교가 실시될 예정이어서 돌봄전담사들이 파업할 경우 학교 현장에 미칠 영향이 상당할 것으로 보인다.

Introducing play to higher education reduces stress and forms deeper connection material

ScienceDaily 14 Jun 2021

A new study found higher education students are more engaged and motivated when they are taught using playful pedagogy rather than the traditional lecture-based method. The study was conducted by University of Colorado Denver counseling researcher Lisa Forbes and was published in the Journal of Teaching and Learning. While many educators in higher education believe play is a method that is solely used for elementary education, Forbes argues that play is important in post-secondary education to enhance student learning outcomes. Throughout the spring 2020 semester, Forbes observed students who were enrolled in three of her courses between the ages of 23-43. To introduce playful pedagogy, Forbes included games and play, not always tied to the content of that day's lesson, at the start of each class. She then provided many opportunities for role-play to practice counseling skills, and designed competitions within class activities. During the study, students mentioned they saw more opportunities for growth while learning in a highly interactive environment. Students also described that the hands-on nature of learning through play established a means for skill acquisition, and they were able to retain the content more effectively. "As we grow older, we're conditioned to believe that play is trivial, childish, and a waste of time," said Forbes. "This social script about play leads to it being excluded from higher education. A more interactive learning approach leads to a deeper and more rigorous connection to the material."

From resilience to inclusion, new methodological guidelines to improve effectiveness in global education

UNESCO 09 Jun 2021
From resilience to inclusion, new methodological guidelines to improve effectiveness in global education

New methodological guidelines are now available to accelerate progress, and enable education systems worldwide to become more inclusive, resilient and effective. Even before the COVID-19 pandemic, nearly half of the world’s children could not read and understand a simple text by the age of 10. Now, school closures implemented worldwide have exacerbated inequalities even further. The world must accelerate progress towards achieving global education goals, and get learning for all on track. To do so, countries need to move towards more inclusive, resilient, and effective education systems, capable of putting forward sustainable solutions. While this is a major task, a new evidence-generating tool is now available to help governments better understand and analyze the political economy of education systems and transform them for the benefit of all children and youth. The latest Education Sector Analysis: Methodological Guidelines – co-published by the UNESCO International Institute for Educational Planning, UNICEF, the Global Partnership for Education, and the Foreign, Commonwealth & Development Office – is the third volume in a series first published in 2014. More than 70 countries have used these guidelines to prepare, implement, and monitor their education sector plans.

Journal

MORE JOURNALS >

The use of social robots in classrooms: A review of field-based studies

Educational Research Review
v.33 Jun 2021 100388

It is autonomous, not controlled motivation that counts

Learning and Instruction
v.73 Jun 2021 101433

Inclusive Education of Students With General Learning Difficulties

Review of Educational Research
v.91(3) Jun 2021 pp.432-478

Report

MORE REPORTS >

4차 산업혁명에 따른 교육행정 혁신 방안

경기도교육연구원
May 2021

원격수업의 교육적 탐색 및 운영방안 연구: 교사의 수업실행경험을 중심으로

서울특별시교육청교육연구정보원
Jun 2021

Finding Out Who You Are: A Self-exploration View of Education

SSRN
Jun 2021

Book

MORE BOOKS >

평생교육론 : 학습력사회의 교육학

차갑부
교육과학사
2021

유아교육기관과 초등학교의 연계교육

곽노의 외 2명
창지사
2020

Teacher agency, professional development and school improvement

Judy Durrant
Routledge
2020

Why do teachers need to know about psychology?

Jeremy Monsen 외 2명
Bloomsbury Academic
2021

Conference

MORE CFPS >

[한국교육심리학회] 2021년 2차 학술대회 안내

place Online
date Jul 3, 2021
submission May 27, 2021

[ISTE] Designing a new learning landscape

place Online
date Jun 26-30, 2021
submission N/A
학술연구정보서비스

02841 서울 성북구 안암로 145 고려대학교 도서관 학술정보큐레이션팀 | E-MAIL libres@korea.ac.kr
Copyright © Korea University Library. All rights reserved.
  • 고려대학교 교육학과
  • 고려대학교 도서관