콘텐츠로 바로가기

Education

교육학 학술정보큐레이션서비스

학술연구정보서비스
  • Home
  • Book & E-book
    • Book
    • E-book
    • Thesis
  • Journal & Article
    • Education & Educational Research
    • Education, Scientific Disciplines
    • Education, Special
    • KCI Journal
    • Lists & Tools
  • WebDB
  • News & Report
    • News
    • Report
  • Call for Papers
    • Call for Papers
    • Society & Institutions
  • OCW
  • Newsletter
  • Contact
    • Contact
    • About
    • Sitemap

Home

교육학 학술정보큐레이션서비스의 주요 정보들을 모아서 제공합니다. 이 곳에서 제공하는 정보들은 각각의 해당 메뉴에서 더 자세히 볼 수 있습니다.

Book & E-book

교육학 관련 도서관 신착도서, eBook, 학위논문 및 국내외 신간 도서정보입니다.

Journal & Article

교육학 관련 주요 등재 저널 및 논문 정보입니다.

WebDB

교육학 관련 학술 DB 및 통계 DB 등을 제공합니다.

News & Report

교육학 관련 국내외 최신 뉴스 및 연구보고서를 제공합니다.

Call for Papers

교육학 관련 국내외 컨퍼런스, 논문투고 일정 및 주요 학회, 연구소, 기관, 단체 정보입니다.

OCW

교육학 관련 국내외 공개강의 및 동영상을 제공합니다.

Newsletter

지난 교육학 학술정보큐레이션서비스 뉴스레터를 볼 수 있습니다.

Contact

학술정보큐레이션서비스에 대한 의견을 보내주세요.

Newsletter 지난호

  • 2023
    • vol. 60 March
    • vol. 59 February
    • vol. 58 January
  • 2022
    • vol. 57 December
    • vol. 56 November
    • vol. 55 October
    • vol. 54 September
    • vol. 53 August
    • vol. 52 July
    • vol. 51 June
    • vol. 50 May
    • vol. 49 April
    • vol. 48 March
    • vol. 47 February
    • vol. 46 January
  • 2021
    • vol. 45 December
    • vol. 44 November
    • vol. 43 October
    • vol. 42 September
    • vol. 41 August
    • vol. 40 July
    • vol. 39 June
    • vol. 38 May
    • vol. 37 April
    • vol. 36 March
    • vol. 35 February
    • vol. 34 January
  • 2020
    • vol. 33 December
    • vol. 32 November
    • vol. 31 October
    • vol. 30 September
    • vol. 29 August
    • vol. 28 July
    • vol. 27 June
    • vol. 26 May
    • vol. 25 April
    • vol. 24 March
    • vol. 23 February
    • vol. 22 January
  • 2019
    • vol. 21 December
    • vol. 20 November
    • vol. 19 October
    • vol. 18 September
    • vol. 17 August
    • vol. 16 July
    • vol. 15 June
    • vol. 14 May
    • vol. 13 April
    • vol. 12 March
    • vol. 11 February
    • vol. 10 January
  • 2018
    • vol. 9 December
    • vol. 8 November
    • vol. 7 October
    • vol. 6 September
    • vol. 5 August
    • vol. 4 July
    • vol. 3 June
    • vol. 2 May
    • vol. 1 April

SICS 뉴스레터 구독 신청

구독을 신청하시면 신청하신 메일 주소로 매월 뉴스레터가 발송됩니다.


E-mail 주소 :

NEWSLETTER : 교육학 학술정보큐레이션서비스

Aug 2021 vol. 41
고려대학교 도서관 교육학 학술정보큐레이션서비스

News

MORE NEWS >
정부, 고령화 시대 대비 평생교육 강화한다

정부, 고령화 시대 대비 평생교육 강화한다

이투데이 11 Aug 2021

저출산·고령화로 인구 감소와 초고령사회가 가속화하면서 정부가 전 국민 평생학습 지원을 강화한다. 내년부터 국민내일배움카드를 활용할 수 있는 직업훈련을 확대하고 평생교육바우처 지원 대상도 확대할 계획이다. 유은혜 사회부총리 겸 교육부 장관은 11일 오후 정부세종청사에서 제14차 사회관계장관회의 겸 제5차 사람투자인재양성협의회를 열고 이 같은 내용의 '전 국민 평생학습체제 지원방안'을 발표했다. 평생교육바우처는 중위소득 65% 이하 저소득층을 대상으로 1인당 연 35만 원 상당의 평생교육 기회를 제공하는 제도다. 올해 지원규모를 7500명에서 1만5000명으로 늘렸다. 교육부는 2022년부터 저소득층 외 중·장년 등 일반 국민도 지자체를 통해 평생교육 바우처를 지원받을 수 있게 대상을 확대할 방침이다.

AI융합교육 교원 역량 강화: 수도권 5개 교육대학원 연계

주간교육신문 13 Aug 2021

인천시교육청(교육감 도성훈)은 2021년 새롭게 선발된 인공지능(AI) 융합교육 전문교원을 대상으로 ‘AI융합교육 역량 강화 직무연수(기본과정)’를 진행했다. 이번 연수는 오는 9월 AI융합교육대학원에 입학예정인 초중고 교사 50명이 참석한 가운데 지난달 26일부터 10일간 비대면 온라인으로 진행됐으며 인하공업전문대학 인공지능·빅데이터센터와 공동 주관해 추진했다. 시교육청은 AI융합교육 전문교원 양성을 위해 지난해부터 수도권 5개 교육대학원과 연계하여 AI융합교육 석사과정을 개설했다. 2020년 초중고 교사 80명, 2021년 54명을 신규로 선발하였으며 4~6학기 동안 체계적으로 지원해나갈 계획이다. 특히 지난해 처음 AI융합교육대학원 교육과정을 경험한 교사들의 애로사항(인공지능 이해도 차이, AI 코딩 역량 차이 등)을 반영하여 대학원 입학 전 ‘인공지능 리터러시 함양을 목적으로 전국 최초로 ‘AI융합교육 전문교원 대상 성장단계별 역량 강화‘ 기본과정으로 개설됐다. 연수에서는 AI 이해와 활용, AI융합교육 개념과 사례, 데이터 수집 및 시각화, AI모델 만들기(분류, 예측, 군집화), 메타버스 기반 수업설계 등이 다뤄졌으며 이론과 연계해 실습을 강화하는 방향으로 구성됐다.

보건교육에 스마트폰·도박 중독교육 추가

한국교육신문 11 Aug 2021
보건교육에 스마트폰·도박 중독교육 추가

조경태(부산 사하을) 국민의힘 의원은 11일 학생들의 건전한 성장을 위해 학교 보건교육에 스마트폰 중독 및 도박 중독 예방 교육을 포함하도록 하는 내용의 ‘학교보건법 개정안’을 대표발의 했다. 현행법은 학교장이 학생들의 신체발달과 체력증진을 위해 질병의 치료와 예방, 성교육, 음주·흡연, 약물 오·남용 예방에 대한 보건교육을 실시하도록 하고 있다. 하지만 학생들의 스마트폰 중독이 심해지면서 신체적·정신적 건강이 크게 위협받고 있으며, 나아가 온라인 도박과 따돌림 등의 학교폭력으로 이어져 사회적으로 문제가 되고 있는 실정이다. 또 한국도박문제관리센터가 발표한 ‘2020 청소년 도박문제 실태조사’에 따르면 국내 중·고교 재학 청소년 약 6만 6000여 명이 도박문제 위험집단에 해당하는 등 청소년 도박문제가 심각한 것으로 드러났다. 이에 따라 학교 보건교육 대상에 스마트폰 중독과 도박 중독 예방교육을 포함해야 한다는 목소리가 높아지고 있다. 개정안을 발의한 조경태 의원은 “스마트폰 보급이 증가하면서 학생들이 지나치게 스마트폰에 의존하고 도박에 쉽게 노출되는 문제가 나타나고 있다”며 “청소년 시기의 각종 중독 문제는 성인까지 지속될 가능성이 높기 때문에 철저한 예방교육이 반드시 필요하다”고 지적했다. 이어 “우리 학생들을 스마트폰 중독과 도박 중독으로부터 보호하기 위해 법 개정이 시급하다”며 “본 개정안이 통과된다면 학교 보건교육을 통해 스마트폰 중독과 도박 중독 예방교육이 실시되어 학생들이 건강하게 성장하는 데 많은 도움이 될 것”이라고 밝혔다.

Learning foreign languages can affect the processing of music in the brain

ScienceDaily 03 Aug 2021

Research has shown that a music-related hobby boosts language skills and affects the processing of speech in the brain. According to a new study, the reverse also happens -- learning foreign languages can affect the processing of music in the brain. Research Director Mari Tervaniemi from the University of Helsinki's Faculty of Educational Sciences investigated, in cooperation with researchers from the Beijing Normal University (BNU) and the University of Turku, the link in the brain between language acquisition and music processing in Chinese elementary school pupils aged 8-11 by monitoring, for one school year, children who attended a music training programme and a similar programme for the English language. Brain responses associated with auditory processing were measured in the children before and after the programmes. Tervaniemi compared the results to those of children who attended other training programmes. "The results demonstrated that both the music and the language programme had an impact on the neural processing of auditory signals," Tervaniemi says. Learning achievements extend from language acquisition to music. Surprisingly, attendance in the English training programme enhanced the processing of musically relevant sounds, particularly in terms of pitch processing. "A possible explanation for the finding is the language background of the children, as understanding Chinese, which is a tonal language, is largely based on the perception of pitch, which potentially equipped the study subjects with the ability to utilise precisely that trait when learning new things. That's why attending the language training programme facilitated the early neural auditory processes more than the musical training."

The Unexpected Benefits of Remote Learning for Neurodivergent Students

EdSurge 04 Aug 2021
The Unexpected Benefits of Remote Learning for Neurodivergent Students

Learning disruptions have been an unfortunate but all-too-frequent sight during the pandemic. But not every student felt those effects evenly as schools shifted between remote and in-person options. Even under typical circumstances, learners with autism or other neurological differences are often more sensitive to changes in their environments. So given the lingering uncertainties about COVID-19’s impact on schooling this fall—and the trajectory of the fast-spreading delta variant—perhaps it’s no surprise that many families with neurodivergent children are opting to continue with remote learning. “We've had about 50 families stay online. And with that request, it prompted us to officially apply for our online schools here in the state of Arizona,” says Dana Van Deinse, director of partnership and online programming at Arizona Autism Charter Schools, which serves more than 400 students. “So really, it came about from demand.” Arizona Autism was founded in 2014 but is only now kickstarting long-term online offerings for K-8 and high school. It’s the first autism-focused charter school in the state and it serves students with a wide array of needs. As a public charter, there’s no tuition, and administrators are used to families moving to the state in order to attend. Already, Van Deinse says, one family has moved just so that their child could enroll online. (It’s also not the only school seeing increasing interest among some families to keep their neurodivergent children remote.)

Journal

MORE JOURNALS >

한국 학생의 인공지능에 대한 태도 분석 : 학교급을 중심으로

교원교육
v.37(3) Jul 2021 pp.131-153

Stimulating preschoolers’ focus on structure in repeating and growing patterns

Learning and Instruction
v.74 Aug 2021 101444

The power of feedback and reflection: Testing an online scenario-based learning intervention for student teachers

Computers & Education
v.169 Aug 2021 104194

Report

MORE REPORTS >

교사가 인식하는 학생의 학교 참여 내용과 수준 분석

한국교육개발원
Aug 2021

코로나19 전후 학생들의 심리와 정서 변화 연구

경기도교육연구원
Aug 2021

Corona Virus Pandemic Paving Ways to Next Generation of Learning and Teaching: Futuristic Cloud Based Educational Model

SSRN
Aug 2021

Book

MORE BOOKS >

제4차 산업혁명시대의 대학교육

이민경 외 23명
교육과학사
2021

(교사와 학생이 활발히 상호작용하는) 온앤오프 연계수업

참쌤스쿨
교육과실천
2021

Assessing student learning by design : principles and practices for teachers and school leaders

Jay McTighe, Steve Ferrara
Teachers College Press
2021

Fundamentals of literacy instruction & assessment, pre-K-6

Martha C. Hougen, Susan M. Smartt
Paul H. Brookes Publishing Co
2020

Conference

MORE CFPS >

[한국통합교육과정학회] 2021 한국통합교육과정학회 제28회 정기학술대회 개최 안내

place Online
date Aug 28, 2021
submission N/A

[ATD] 2021 International Conference & Exposition

place Online/Salt Lake City, USA
date Aug 29-Sep 1, 2021
submission N/A
학술연구정보서비스

02841 서울 성북구 안암로 145 고려대학교 도서관 학술정보큐레이션부 | E-MAIL libres@korea.ac.kr
Copyright © Korea University Library. All rights reserved.
  • 고려대학교 교육학과
  • 고려대학교 도서관